Místo, kde se psaly dějiny

04.07.2017 15:13

Letošním britským kolem mistrovství světa v rallycrossu se uzavřela jedna epocha této disciplíny. Naposledy se totiž jelo v Lydden Hillu, protože od příštího roku se bude jezdit na zcela nové trati v areálu okruhu Silverstone. Právě v Lydden Hillu se před 50 lety tato disciplína zrodila.

V polovině 50. let Bill Chesson koupil pozemek na půli cesty mezi Canterbury a Doverem. Pořádal tam závody motocyklů na travnatém povrchu. V roce 1962 zde postavil krátký jednomílový (1,6 km) asfaltovaný závodní okruh, nejkratší závodní trať ve Velké Británii. Později tam pořádal i závody formule 3, které si získaly velkou oblibu.

V roce 1967 televizního producenta Roberta Reeda napadlo, že by bylo zajímavé uspořádat závod na trati kombinující asfaltový a nezpevněný povrch. Kontaktoval pořadatele závodů Buda Smithe, kterého nápad zaujal. Lydden Hill se jim zdál pro realizaci nápadu jako ideální místo. Bill Chesson byl pro, a tak se zde v roce 1967 odjel první závod zcela nové disciplíny.

Prvním vítězem se stal Vic Elford s červeným vozem Porsche 911. To bylo skutečně symbolické, protože žádný jiný závodník historie nebyl takovým univerzálem jako právě on. „Victory Vic“ se právě v roce 1967 stal mistrem Evropy v rallye a v létě vyhrál Marathon de la Route, což byl závod na 84 hodin (!!!) na Severní smyčce Nürburgringu, kde úspěšně startovaly i vozy Tatra 603. O rok později vyhrál Rallye Monte Carlo s Porsche 911 a týden na to byl členem vítězné posádky v závodě 24 hodin v Daytona Beach s prototypem Porsche 907. Nedlouho poté vyhrál i závod Targa Florio na horském okruhu na Sicílii a debutoval ve formuli 1. S vozem Cooper-Maserati dojel v dešti čtvrtý ve Velké ceně Francie. Na Nürburgringu vyhrál celkem šest velkých závodů včetně tří na 1000 km započítávaných do mistrovství světa značek, což nedokázal nikdo jiný. Mezi tím také vyhrál dvanáctihodinovku v Sebringu a své kvality potvrdil i v závodech CanAm, kde se objevil také za volantem vozu Chaparral 2J s ventilátory na zádi vyvozujícími podtlak pod vozem, a v Intersérii. V Le Mans s vozem Porsche 917 LH byl v roce 1971 ze všech nejrychlejší, když mu byla změřena rychlost přes 380  km/h. Byl také jedním z mála Evropanů, který se objevil i v závodech NASCAR.

Vraťme se ale do Lydden Hillu. Rallycross se odtud rychle rozšířil do světa, takže se v této disciplíně od roku 1973 začalo pořádat mistrovství Evropy. Lydden Hill byl samozřejmě jeho součástí, v některých letech se zde jelo dokonce dvakrát. Hned první závod evropského šampionátu zde s Broukem VW vyhrál Frank Wurz, otec bývalého pilota F1 Alexe Wurze. Druhý závod sezony 1973 vyhrál s vozem DAF 55 Jan de Rooy, později vítěz Dakaru z roku 1987 s kamionem stejné značky a také otec Gerarda de Rooye, který Dakar už vyhrál dvakrát. O rok později triumfoval Stig Blomqvist, mistr světa v rallye z roku 1984 a otec současného jezdce DTM Toma Blomqvista. V letech 1996 a 2009 vyhrál Kenneth Hansen, jehož synové Timy a Kevin jsou dnes továrními jezdci Peugeotu v mistrovství světa.

Legendární Lydden Hill postupem let několikrát změnil majitele a zastaral. Jeho zázemí už je nedůstojné podniku mistrovství světa. Protože do modernizace tratě majitelé nechtějí investovat, závod se přestěhuje do Silverstonu. Také poslední mistrovský závod v Lydden Hillu měl symbolického vítěze v Petteru Solbergovi, mistru světa v rallye 2003, který se v roce 2014 stal i prvním mistrem světa v rallycrossu (o rok později titul obhájil).

Ing. Vladimír Rybecký

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři