Moby Dick zkoušel hranice možného

23.10.2018 06:59

Automobilka Porsche pro své sportovně naladěné zákazníky připravila lahůdku - speciální edici 77 kusů Porsche 911 Turbo svou podobou odkazující na legendární závodní model 935/78 přezdívaný Moby Dick. Připomeňme si tuto extrémní „siluetu“, která se objevila před 40 lety.

Vývoj vytrvalostních závodů ovlivňují až příliš časté změny technických předpisů a celkového směřování vozidel pro tuto kategorii. FIA tak na samém vrcholu na konci roku 1967 zlikvidovala nádherné prototypy typu Ferrari P4, Fordu Mk.IV či Chaparralu 2F. Ty nahradily menší prototypy a sportovní auta, z nichž vzešly další jedinečné vozy Porsche 917 a Ferrari 512, kterým konkurovaly lehoučké prototypy. Také ty ale na vrcholu koncem roku 1971 FIA zakázala a nahradily je v podstatě kapotované vozy formule 1. Startovní pole prořídlo a soukromé týmy, které jsou kořením vytrvalostních závodů, přešly k vozům GT.

V roce 1976 proto FIA připravila další revoluci a pro okruhové maratony vytvořila zcela novou kategorii. Automobily skupiny 5 vycházely ze sériové produkce, ovšem jen bočním profilem karoserie a blokem motoru. Proto se jim přezdívalo siluety. Předpokládalo se, že si zde změří síly jak výrobci vozů GT, tak nejvýkonnějších cestovních vozů, což byl úspěšný model německého šampionátu DRM.

Skutečnost ale byla zcela jiná. Do hry vstoupily jen dvě značky - Porsche a BMW. Porsche vyrobilo sérii vozů 935 vycházejících ze sériového 911 Turbo, které závodům této kategorie jednoznačně kralovaly. FIA proto začala odděleně hodnotit dvě divize - v té velké zůstalo jen Porsche a do té menší do 2 l přešlo BMW a později se přidaly ještě Ford a Lancia. Porsche zůstalo bez soupeře, navíc tovární tým podporovaly další vozy 935 v rukou soukromníků, takže vítěz byl předem jasný.

Vrcholem vytrvalostní sezony ovšem byl i nadále závod 24 hodiny v Le Mans. Tam pořadatelé stále pouštěli na start sportovní prototypy a Porsche sklízelo úspěchy se spidery 936. Ve Stuttgartu si nicméně automobilka dala za cíl vyhrát i zde se siluetou. Proto pro sezonu 1978 vznikl extrémní vůz 935/78, který znovu dokázal, jak si technici Porsche až do krajních možností dokáží vyložit technické předpisy.

Porsche 935/78 se sériovou produkcí neměl vůbec nic společného. Šlo o čistokrevný závodní prototyp, jehož jediným úkolem bylo vítězství v Le Mans. Plochý šestiválec byl zvětšen na 3,2 l a dostal kapalinové chlazení hlav válců místo tradičního vzduchového chlazení. Se dvěma turbodmychadly měl výkon 630 kW (845 k). Přitom se podařilo snížit hmotnost na 1025 kg. Pro usnadnění řízení v převažujících pravých zatáčkách se sedadlo jezdce přesunulo doprava. Karoserie sice uchovávala boční profil modelu 911, ovšem byla snížena o 10 cm a získala obrovské aerodynamické doplňky, jež rozšířily blatníky, a také gigantické křídlo na zádi. Pro majestátní rozměry, bílou barvu a tvar připomínající velrybu se vozu přezdívalo Moby Dick.

Při jediném přípravném startu v Silverstone byl Moby Dick o více než dvě vteřiny na kolo rychlejší než standardní 935 a jen o čtyři vteřiny pomalejší než monoposty F1. Jacky Ickx a Jochen Mass s ním suverénně vyhráli s náskokem sedmi kol. V Le Mans byl Moby Dick na rovince nejrychlejší, když dosáhl rychlost 367 km/h, a v konkurenci sedmi továrních sportovních prototypů s ním byli Rolf Stommelen a Manfred Schurti třetí v kvalifikaci. Jenže v závodě měli problémy s motorem a dojeli až na osmém místě za třemi standardními 935. Porsche toho roku nevyhrálo ani s prototypy 936, když bylo poraženo vozem Alpine-Renault A442B turbo.

Ač nesplnil očekávání a v žádném dalším závodě už se neobjevil, pro svůj dramatický vzhled se vůz 935/78 stal legendou. Byl také inspirací pro stejně koncipované vozy, které si postavilo několik soukromých týmů.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři