Motor BMW s nejvyšší účinností

14.09.2018 14:49

Pohonná jednotka pro závodní vozy M8 GTE kategorie LM GTE drží primát jako motor s nejvyšší účinností, jaký kdy BMW Motorsport vyrobil. Přitom tento V8 koncepčně vychází ze sériové produkce.

Motor V8 4,4 l typ S63T4 má nejvyšší účinnost, jaké se dosud u BMW Motorsportu podařilo dosáhnout. Vychází z pohonné jednotky poprvé použité v sériovém voze BMW M5. Jeho závodní podoba s vysokou účinností byla vyvinuta pro nový vůz M8 GTE určený pro vytrvalostní závody mistrovství světa FIA WEC a amerického šampionátu IMSA Series.

Vývojové práce si vyžádaly více než 500 konstrukčních výkresů, dalších 500 bylo potřeba pro výrobu motoru. BMW Motorsport uvádí, že tato pohonná jednotka měla nejvyšší účinnost hned, jak byla navržena, přičemž poskytovala výkon 368 až 440 kW (500 až 600 k), případně přes 440 kW (600 k) v závislosti na specifikaci.

První prototypový motor P63/1 byl spuštěn v moderním zkušebním areálu BMW Motorsportu v Mnichově 20. ledna 2017. Automobil M8 GTE poprvé vyjel na trať k prvnímu ostrému testu 1. července 2017 a první závodní nasazení se uskutečnilo 27. ledna při závodě na 24 hodin v Daytona Beach.

Motor byl od počátku vyvíjen s cílem dosáhnout co nejvyšší účinnosti. Proto byl za jeho základ vzat motor vybavený technologií BMW TwinPower turbo. V souladu s předpisy byly odlitky bloku a hlavy válců převzaty ze standardního motoru bez jakýchkoliv úprav. Odlévaly se ve speciální slévárně na lehké kovy, která je součástí výrobního závodu BMW Group v německém Landshutu.

Motor sestává z 2300 dílů, přičemž 985 jich bylo speciálně vyrobeno nebo zásadně předěláno. Z tohoto počtu bylo 181 dílů převzato ze sériové produkce, zatímco více než 700 jich bylo speciálně vyrobeno pro P63/1 nebo převzato z jiných závodních motorů BMW Motorsportu.

Zdvihový objem motoru se podle technických předpisů kategorie GTE snížil ze 4,4 na 4,0 l. Zcela nově byla zkonstruována skříň klikového hřídele, aby se umožnilo použití plochého klikového hřídele a tím i pravidelnější postup zaopalování. Změnila se i geometrie spalovacích prostorů včetně sacích a výfukových portů. Nové je sací i výfukové potrubí. Zcela přepracována byla konstrukce turbodmychadla, opět s cílem zvýšit jeho účinnost.

Výsledkem je, že motor spaluje palivo velmi rychle s velmi přesným načasováním při maximální teplotě přes 2100 °C. To umožňuje, aby motor dosáhl účinnost přes 40 %! Díky tomu mohou jezdci s vozy BMW M8 GTE strávit delší čas na trati.

První testovací sezona vozů BMW M8 GTE v šampionátech FIA WEC a IMSA zatím nepřinesla výsledky odpovídající mimořádné technické úrovni těchto vozů. BMW Motorsport totiž kromě běžných dětských nemocí nových vozů musí čelit hodně nepříznivým omezením stanoveným na základě vyrovnání výkonnosti BOP (Ballance of Performance), které má za úkol srovnat výkonnost všech vozů této kategorie. Zdá se, že letos BOP hodně pomohlo především vozům Porsche a Ford, a naopak hodně zpomalilo zcela nové vozy BMW a Aston Martin. V důsledku toho vozy BMW zatím neměly možnost plně uplatnit své přednosti, a proto se soustřeďují především na sbírání zkušeností pro dosažení lepších výsledků v příští sezoně.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři