Motorsport pod tlakem politické korektnosti

05.02.2019 08:10

Motoristický sport dlouho odolával, ale bylo jasné, že jednou to přijít musí. Téma odděleného závodění žen a mužů visí ve vzduchu a vývoj posledních měsíců naznačuje, jakým směrem se bude ubírat. Asi nikdo nepochybuje o tom, že v atletice, tenisu či cyklistice nemohou ženy a muži soupeřit společně. Platí to i pro motorsport?

Po desetiletí převažoval názor, že v motoristickém sportu není potřeba separovat ženy od mužů, jelikož primárně nejde o výhradní uplatnění hrubé fyzické síly. Postupem doby však dochází k odklonu od této představy – nepochybně i pod vlivem různých genderových hnutí. Mezinárodní motocyklová federace FIM ostatně už několik let vypisuje oddělené šampionáty pro ženy v motokrosu, enduru, trialu i cross-country soutěžích. Bylo tedy jen otázkou času, kdy s něčím podobným přijde také FIA. Ten čas právě nastal. Možná poněkud překvapilo, že pro první ryze ženský seriál v automobilovém sportu byly vybrány závody na okruzích. Člověk by očekával, že se tak stane v disciplíně, která klade vyšší nároky na fyzickou sílu. Okruhové závody jsou dnes spíše o precizním vedení stopy a mentálním soustředění než o silovém boji se strojem v těžkém terénu. Nicméně kostky byly vrženy a nás čeká premiérová sezona série W.

W Series 2019 se odjede při šesti závodních víkendech prestižního německého seriálu DTM. Začíná 5. května na německém Hockenheimringu a přes belgický Zolder, italské Misano, německou městskou trať Norisring a nizozemský Assen se dostane k finálovému klání 11. srpna na britském okruhu Brands Hatch. Organizátorům z britského autoklubu BRSCC se přihlásilo 60 zájemkyň z celého světa, z nichž o uplynulém víkendu na soustředění v rakouském Melku vybrala porota složená z významných osobností globálního autosportu 28 finalistek. Ty se zúčastní koncem března ve španělské Almerii závěrečného rozstřelu o 18 míst na startovním roštu všech 6 podniků. Vybrané jezdkyně budou závodit za velmi lukrativních podmínek. Mají garantovány starty bez jakýchkoliv vstupních poplatků, odpadá tedy obvyklá starost drtivé většiny motoristických sportovců se sháněním sponzorů. Naopak se mohou těšit na velkorysé „prize money“. Pro tento účel je připravena částka 1,5 milionu amerických dolarů s tím, že celková vítězka si odnese půl milionu. Jako závodní technika byl zvolen monopost Tatuus T-318 Alfa Romeo s ocelovou svatozáří „Halo“, který je homologován pro regionální mistrovství FIA automobilů F3 v Asii i Evropě. Motor Alfa Romeo 1750 TBi naladil italský tuner Autotecnica Motori na 270 koní při 6000 ot/min a 350 N.m při 4500 ot/min, což při minimální hmotnosti vozu s jezdcem 650 kg dává dobré předpoklady pro dosažení konkurenceschopných časů na kolo. Jakožto dodavatel pneumatik byla vybrána korejská firma Hankook, nasazení všech vozů do závodů dostal na starosti zkušený britský tým Hitech GP. Rozhodovat tak budou výhradně jezdecké dovednosti a schopnost nastavit monopost pro konkrétní trať. A právě z toho panují největší obavy. Bude startovní pole alespoň natolik homogenní, aby rozdíly mezi jednotlivými závodnicemi v cíli nebyly propastné? Pokud se ukáže značná nevyrovnanost, původně ambiciózní projekt dostane první velkou ránu.

Přestože myšlenku čistě ženského seriálu nelze a priori zavrhnout, setkala se s rozporuplným přijetím i u některých závodnic. Ke kritikům se přidaly například Švýcarka Simona de Silvestro nebo britské jezdkyně Pippa Mann a Charlie Martin, nadšení neprojevily ani kolumbijská testpilotka týmu Sauber F1 Tatiana Calderon či Němka Sophia Flörsch. Pomineme-li extremistické výkřiky feministek brojících proti údajné segregaci, věcným argumentům většiny ostatních odpůrců lze rozumět. Výraznější vliv žen v motorsportu a hlavně jejich výkonnostní růst podpoří přímé soupeření s muži mnohem více než umělé vytváření ženských seriálů. Že je na tom velký kus pravdy, dokládá loňské mistrovství světa silničních motocyklů ve třídě Supersport 300. Právě tam Španělka Ana Carrasco přepisovala dějiny. Porazila přes 30 mužských kolegů a stala se historicky první ženou, jež vybojovala titul světové šampionky. A protože příklady táhnou, letos bude mistrovskou korunu obhajovat i proti třem dalším soupeřkám. Do bojů s pánskou převahou nastoupí také její krajanka Beatriz Neila, Francouzka Steffie Naud a česká naděje Alexandra Pelikánová. Nedosti na tom: do mistrovství světa „velkých“ supersportů 600 se chystá španělská diva Maria Herrera. Bude nesmírně zajímavé sledovat, jak se odvážným dámám v jedné stopě povede. Jakkoliv totiž ženské série mají své opodstatnění, případný úspěch v konkurenci všech bez ohledu na pohlaví bude mít vždy vyšší hodnotu. Ana Carrasco už si to vyzkoušela na vlastní kůži…

Závodnice kvalifikované do užšího výběru pro W Series 2019:

Sarah Bovy (Belgie), Jamie Chadwick (Velká Británie), Sabre Cook (USA), Natalie Decker (USA), Marta Garcia (Španělsko), Megan Gilkes (Kanada), Grace Gui (Čína), Esmee Hawkey (Velká Británie), Jessica Hawkins (Velká Británie), Shea Holbrook (USA), Francesca Linossi (Itálie), Vivien Keszthelyi (Maďarsko), Emma Kimilainen (Finsko), Natalia Kowalska (Polsko), Stephane Kox (Nizozemsko), Miki Koyama (Japonsko), Milou Mets (Nizozemsko), Sarah Moore (Velká Británie), Tasmin Pepper (JAR), Vicky Piria (Itálie), Alice Powell (Velká Británie), Gosia Rdest (Polsko), Naomi Schiff (Belgie), Shirley Van Der Lof (Nizozemsko), Beitske Visser (Nizozemsko), Alexandra Whitley (Austrálie), Fabienne Wohlwend (Lichtenštejnsko), Caitlin Wood (Austrálie)

Martin Růžek


Další články


Nejbližší akce

20.07. AUTODROM MOTO MOTOMONSTER GmbH &Co KG
21.07. AUTODROM MOTO MOTOMONSTER GmbH &Co KG
22.07. AUTODROM MOTO TRIPLE M EVENT GMBH
23.07. AUTODROM MOTO TRIPLE M EVENT GMBH
24.07. FREE AUTODROM AUTO/MOTO AUTODROM MOST -NOVÝ HARMONOGRAM
25.07. AUTODROM MOTO ACTION BIKE
25.07. - 25.07. Kurzy Kurz sportovní jízdy
26.07. AUTODROM MOTO ACTION BIKE
Celý kalendář akcí
Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři