Napětí v zákulisí WTCR

18.07.2018 12:18

Závod WTCR na Slovakia Ringu přinesl v nezvyklém spojení se závody tahačů FIA ETRC spoustu zajímavého závodění a skvělé páté místo pro Petra Fulína. Velké napětí ale panovalo i v padoku.

V páteční kvalifikaci WTCR na Slovakia Ringu dominovaly vozy Hyundai - Tarquini a Michelisz získali první řadu pro tým BRC Racing, Yvan Muller třetí místo pro YMR a obhájce titulu Björk se druhým vozem týmu Yvana Mullera byl sedmý. Jenže pak zůstaly všechny čtyři Hyundaie i30 více než čtyři hodiny v uzavřeném parkovišti. Výsledkem dlouhého jednání technických komisařů bylo vyloučení Michelisze, Mullera a Björka z kvalifikace pro první sobotní závod, protože u motorů jejich vozů byl překročen největší povolený plnicí tlak podle vyrovnání výkonnosti BoP (Balance of Performance).

V sobotu komisaři při nové kontrole řídicích jednotek čtveřice vozů Hyundai shledali vše v pořádku. Díky tomu tisíce maďarských fanoušků nadchl prvenstvím v kvalifikaci pro oba hlavní závody Noby Michelisz, Muller byl čtvrtý a Tarquini sedmý. Tarquini si po třetím místě v prvním závodě připsal vítězství ve druhém a ujal se v šampionátu vedení. V neděli ve třetím závodě kraloval Michelisz, takže i přes počáteční penalizaci vozy Hyundai na Slovensku nakonec kralovaly.

V sobotu ruka komisařů padla na vozy Honda - opět pro překročení povoleného plnicího tlaku. Také tentokrát komisaři vyloučili ze sobotní kvalifikace tři ze čtyř jezdců týmů Munnich Motorsport a Boutsen Ginion. Po Vila Realu o vedení v šampionátu bojující Yann Ehrlacher se čtvrtou Hondou sice kontrolou prošel, ale jeho vůz nebyl po celý víkend konkurenceschopný.

Start ze zadních řad pro Hondy znamenal ztrátu šancí na bodové umístění v obou hlavních závodech víkendu. Ovšem na základě protestu obou týmů (překročení tlaku bylo podstatně menší než u vozů Hyundai) a nedostatku času mezi kvalifikací a startem druhého závodu bylo třem penalizovaným jezdcům Hondy povoleno startovat z míst, která si vybojovali v kvalifikaci.

V neděli po startu hlavního závodu došlo k velké kolizi, která postihla především právě vozy Honda a Hyundai (jen Michelisz všemu z vedoucí pozice ujel). Chaos v první zatáčce vynesl do první desítky Petra Fulína, startujícího ze 17. místa. Ten se pak bez respektu k velkým jménům probíjel dopředu. I když jeho útok na Giovanardiho Alfu byl hodně tvrdý, komisaři na něm neshledali nic závadného, i když italský jezdec Alfy Romeo tím pochopitelně nebyl moc nadšený.

Dohady neskončily ani se šachovnicovou vlajkou. Jezdec týmu Sébastiena Loeba Rob Huff se netajil nespokojeností s tím, jak nastavení formule pro vyrovnání výkonnosti BoP přineslo pro vozy Volkswagen Golf GTI tak velkou dodatečnou zátěž, že je zcela vyřadilo ze hry jako důsledek toho, že získal pole position v Zandvoortu a Vila Realu. Místo toho, aby byla výkonnost vozů Hyundai a Volkswagen vyrovnaná, Hyundaie byly na Slovakia Ringu takřka o dvě sekundy na kolo rychlejší.

Klid nebyl ani mezi týmy Hyundaie, byť jejich jezdci v průběžném hodnocení drží první tři místa. Po triumfech dvou vozů týmu BRC si Yvan Muller postěžoval: „Nemůžeme testovat tolik jako oni, protože na to nemáme čas ani peníze.“

Výsledky ze Slovenska ovšem nakonec nemusejí být definitivní, protože FIA ještě bude muset řešit případ vozů Honda, protože Lessennes v sobotu ve druhém závodě nakonec dojel pátý a v neděli byl jedním z viníků hromadné nehody. Vedení WTCR má nyní dva měsíce do příštího závodu, který se pojede v Číně, aby se zamyslilo nad tím, co se odehrálo na Slovakia Ringu a přijalo taková opatření, aby nemohly být výsledky dosažené na trati zpochybňovány.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři