Nejstarší ze všech

24.04.2018 07:25

Víte, který je nejstarší dosud pořádaný šampionát cestovních vozů na světě? Pochybuji, že na tuto otázku někdo dokáže správně odpovědět.

Mistrovství v silničních závodech cestovních vozů, neboli Turismo Carretera, pořádá argentinský autoklub nepřetržitě už od roku 1937. Vloni tedy tento šampionát oslavil 80 let své existence! Původně se skutečně závody pořádaly na otevřených silnicích a až postupem času se přešlo na okruhy, nicméně silniční závody, tedy skutečné Turismo Carretera, se jezdily až do 60. let. Na rozdíl od okruhových závodů nabízely rozmanitý povrch - kromě asfaltu i nezpevněné cesty, které bývaly prašné, ale v případě deště se měnily v bahnité peklo.

Používané vozy sice vycházely ze sériové produkce, nicméně byly notně upraveny, takže se ve skutečnosti jednalo o závodní speciály, jaké nikde jinde na světě neměly obdoby. V 60. letech se do hry začaly hodně zapojovat automobilky a vozy se proměnily v prototypy. Tento vývoj byl zastaven v 70. letech, kdy předpisy vrátily vozy zpět ke kořenům do podoby hodně blízké americkým stock cars.

Od počátku byly tyto závody svědkem nesmiřitelné rivality mezi vozy Ford a Chevrolet, do které se posléze zapojila i značka Dodge a od 60. let i domácí IKA (Industrial Kaiser Argentina). Historicky se nejčastěji radovali fanoušci Fordu (35 titulů), zatímco Chevrolet má na svém kontě 15 titulů, Dodge 8 a IKA-Renault 5.

Závody Turismo Carretera byly dlouhá desetiletí nejpopulárnější motoristickou disciplínou v zemi. Od roku 1979 se v rámci těchto závodů začala vypisovat kategorie TC 2000 pro menší vozy. Ta si postupně získala velkou oblibu, protože tyto vozy jsou bližší sériové produkci, zatímco velká auta prakticky zcela zmizela z argentinských silnic. Tato kategorie se posléze osamostatnila a od roku 2012 rovněž přešla na motory V8 (dnes se tyto vozy nazývají Super TC2000). Klasické závody Turismo Carretera nicméně i nadále mají velkou základnu fanoušků, kteří milují tato neobvyklá monstra.

Ze závodů Turismo Carretera vzešel i pětinásobný mistr světa formule 1 Juan Manuel Fangio, který zde s vozem Chevrolet získal mistrovské tituly v letech 1940 a 1941. Nejslavnějšími postavami historie byli bratři Gálvezové - Óscar s pěti tituly a Juan s devíti, oba s vozy Ford V8.

Mezi současnými jezdci najdeme i dva pozapomenuté bývalé piloty F1 Norberta Fontanu (mistr z roku 2006) a Gastóna Mazzacaneho, ale jinak jde o jezdce, kteří se věnují jen této disciplíně (na rozdíl od Super TC2000). Letošní šampionát bude mít 15 podniků, z toho jeden v Uruguayi. V letošních třech závodech už bodovalo 46 jezdců!

Zajímavostí je, že technické předpisy jsou pro každý ze čtyř homologovaných vozů v mnoha detailech odlišné - například maximální zdvihový objem motorů V8 je u Fordu Falcon, Chevy Coupé SS a motoru Cherokee ve vozech Dodge Polara GTX 3210 cm3, ale motor Cherokee ve vozech IKA-Renault Torino má 3260 cm3, přičemž Ford má povolené maximální otáčky 8800/min, zatímco ostatní 8900/min. Podobně je tomu i s rozměry a hmotností.

Poněkud svérázný vztah Argentinců k bezpečnosti se projevil i tím, že Turismo Carretera má i mimořádně tragickou bilanci 57 mrtvých jezdců (poslední smrtelná nehoda se stala v roce 2008). V roce 1963 při nehodě, paradoxně první v jeho dlouhé kariéře, zahynul i nejslavnější jezdec tohoto šampionátu Juan Gálvez.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři