Odložená revoluce

27.04.2018 20:31

Jedním z nejpopulárnějších šampionátů cestovních vozů na světě jsou australské Supercars. Návštěvnost jednotlivých závodů běžně překračuje hranici 100 000 a televizní přenosy z nich jsou oblíbené po celém světě. Plánovaný nástup přeplňovaných motorů se zde prozatím odkládá.

Australský šampionát V8 Supercar vznikl pro čtyřdveřové sedany poháněné motory V8 se zdvihovým objemem 5,0 l. Původně se v něm utkávala výhradně auta z domácí produkce Ford Falcon a Holden Commodore. Od roku 2013 se šampionát otevřel i pro vozy jiných značek - nejprve přišel Nissan a posléze se přidal Mercedes-AMG a Volvo.

Auta kategorie Supercars V8 vycházejí z podobného principu jako americký NASCAR nebo německé DTM, používají tedy stejná šasi a podvozkové komponenty doplněné díly karoserie tvarovanými podobně jako u sériových aut a poháněné motory příslušných značek. Od roku 2008 se zde používá palivo E85, tedy směs 15 % benzinu a 85 % etylalkoholu.

Vozy o hmotnosti 1410 kg vč. jezdce pohánějí motory o výkonu 460 až 485 kW (620 až 650 k). Otáčky jsou limitovány na 7500/min. Ford a Holden používají jako základ motory z americké produkce se dvěma ventily na válec a rozvodem OHV, Nissan, Mercedes-AMG a Volvo jsou čtyřventilové s hydraulicky ovládanými ventily. Všechny motory jsou vybaveny jednotnou řídicí jednotkou MoTeC.

Závody jsou nesmírně dramatické a vyrovnané. Historicky je nejúspěšnější Holden s 529 vítězstvími před Fordem, který vyhrál 350 závodů, zatímco Nissan jen 30. Nejúspěšnějším jezdcem je Jamie Whincup se sedmi tituly (pětkrát s Holdenem a dvakrát s Fordem) a 110 vyhranými závody.

Počínaje loňskou sezonou vstoupily v platnost nové technické předpisy, umožňující použití vozů 2. generace (Gen 2 Supercar). I nadále se jako základ používají čtyřmístné vozy s motorem vpředu pohánějícím zadní kola, ale karoserie už nemusejí být čtyřdveřové a povoleny jsou přeplňované motory se šesti a dokonce i jen se čtyřmi válci. Dosud se žádná auta 2. generace na startu neobjevila, ale brzy se to změní.

Ford už ohlásil, že pro rok 2019 připravuje dvoudveřové kupé Mustang. Je to logické, protože Falcon se už dva roky nevyrábí. Ač je Mustang v prodeji i s motorem V6 turbo, Supercar setrvá u motoru V8 5,0 l. To Holden (součást General Motors) chtěl jít dál, když oznámil, že pro nově homologovaný Commodore ZB připravuje přeplňovaný motor V6, kterým nahradí stávající Chevrolet V8. Důvod je obchodní - nová generace modelu Commodore (vychází z Opelu Insignia) už se s motorem V8 neprodává. Proto byl za základ vzat nepřeplňovaný motor V6 3,6 l ze současného sériového modelu, aby se úspěchy na závodních tratích mohly odrazit i v zájmu o auta nabízená v showroomech.

Na vývoji motoru V6 turbo od roku 2015 spolupracovaly dodavatelská firma KRE s polotovárním týmem Triple Eight Race Engineering Rolanda Daneho, přičemž se na projektu podíleli i technici GM v Michiganu v USA. První zkušební nasazení do závodů se plánovalo na druhou polovinu letošní sezony tak, aby nový motor byl plně připraven pro rok 2019, kdy jej měly dostat i další týmy.

Jenže před pár dny se vedení Holdenu rozhodlo, že projekt motoru V6TT prozatím dává k ledu. Jezdci Holdenu v čele s obhájcem titulu Jamiem Whincupem budou v novém voze i nadále používat osvědčený Chevrolet V8. A daří se jim s ním dobře, protože letos už vyhráli pět z dosud odjetých deseti závodů.

Jak je vidět, Austrálie sice vloni o vlastní produkci osobních aut přišla, ale dunění velkých osmiválců se Australané alespoň na závodních tratích nechtějí vzdát.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Nejbližší akce

15.11. FREE AUTODROM AUTO AUTODROM MOST
25.11. - 25.11. Kurzy Kurz pro řidiče FOR LIFE
01.12. - 01.12. Kurzy Kurz pro řidiče FOR FAMILY
01.12. - 01.12. Kurzy Kurz pro řidiče FUN
02.12. - 02.12. Kurzy Kurz pro řidiče FOR LADIES
05.12. - 05.12. Kurzy Kurz bezpečné jízdy
06.12. - 06.12. Kurzy Školení s následným odpočtem bodů
09.12. - 09.12. Kurzy Kurz bezpečné jízdy – offroad INTENSIV
Celý kalendář akcí
Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít