Perfekcionista v cestovních vozech

19.02.2018 13:10

Švýcar Rudi Eggenberger se svým týmem dosáhl v 80. letech zcela ojedinělých úspěchů v závodech cestovních vozů. Dokázal připravit k vítězství a mistrovským titulům automobily tří značek - BMW, Volvo a Ford. Rudi Eggenberger nedávno zemřel ve věku 79 let.

Ač jsou okruhové závody ve Švýcarsku zakázané, Rudi Eggenberger propadl jejich kouzlu. Sám zkoušel závodit, ale brzy poznal, že ho mnohem víc baví auta připravovat a řídit tým. V 70. letech začal s úpravami dvoulitrových vozů BMW pro tehdejší skupinu 2. Vstoupil do evropského šampionátu cestovních vozů a rychle se zařadil mezi nejlepší.

V roce 1980 Helmut Kelleners a Sigi Müller jr. získali s jeho BMW 320 evropský titul ve třídě do 2 litrů. Na základě toho přišla z Itálie zakázka, aby připravil BMW 635 CSi pro nejvyšší kategorii. V barvách BMW Italia s ním v roce 1981 Umberto Grano a Helmut Kelleners získali titul mistrů Evropy, zatímco titul mezi značkami tehdy vyhrála Škoda. V roce 1982 přišla změna předpisů a Eggenberger už spolupracoval s automobilkou BMW na přípravě nového vozu 528i pro skupinu A. Umberto Grano s novým vozem obhájil titul, a završil tak Eggenbergerův hattrick.

Když se vedení automobilky Volvo rozhodlo pozměnit pověst svých vozů, obrátilo se na Eggenbergera, aby upravil model 240 Turbo pro závody. To auto mělo svým charakterem hodně daleko k mnichovským sportovním sedanům a automobilka do programu investovala jen velmi omezené prostředky. Přesto Eggenberger opět čaroval a Gianfranco Brancatelli s Thomasem Lindströmem v roce 1985 získali pro švýcarský tým další titul mistrů Evropy.

Když se vedení německého Fordu v Kolíně nad Rýnem rozhodlo vrátit k závodům cestovních vozů, v roce 1986 angažovalo Eggenbergera, aby upravil nové modely Sierra RS resp. Sierra RS500 Cosworth do závodní podoby. V roce 1987 se mistrovství Evropy cestovních vozů změnilo na mistrovství světa. Eggenbergerem připravené Sierry vyhrály pět závodů, jenže titul Klausu Ludwigovi a Klausu Niedzwitzovi unikl o jediný bod. Rozhodl o tom australský Bathurst. Pořadatelé trvali na tom, že vozy musejí být upraveny podle australských předpisů, ale tvrdohlavý Eggenberger odmítl udělat nepodstatné úpravy podle jejich požadavků, protože jeho auta byla v souladu s předpisy FIA. Jeho vítězný vůz ale Australané diskvalifikovali, což Eggenbergera i Ford stálo titul…

Po odchodu z evropského šampionátu se Eggenbergerův tým v roce 1989 dočkal vítězství ve 24 hodinách ve Spa se Sierrou řízenou Gianfrancem Brancatellim, Berndem Schneiderem a Winem Percym, zatímco Klaus Niedzwitz vybojoval druhé místo v německém DTM. Další roky už ale nebyly moc úspěšné. V roce 1995 závodní činnost týmu skončila a Rudi Eggenberger se zaměřil na restaurování historických závodních vozidel ve firmě Egmo. Tu ale v roce 2008 prodal.

Rudi Eggenberger byl tvrdým šéfem, který měl zcela pod kontrolou úplně vše, co se v týmu dělo. Byl schopen vykonávat jakoukoliv práci - osobně vyráběl některé součástky, pomáhal mechanikům při opravách a řídil měření na dynamometru. Svá auta dokonale znal do nejmenších detailů. Podle vzpomínek jezdců byl nekompromisní ke všem kolem sebe a nebylo s ním snadné vycházet. Jenže i díky tomu jeho vozy vždy vyjížděly z dílny ve švýcarském Lyssu tak dokonale připravené, že po příjezdu na trať už vyžadovaly jen detailní doladění.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři