Pomohou změny zlepšit předjíždění?

12.03.2019 10:47

O víkendu se v australském Melbourne roztočí kolotoč jednadvaceti automobilových velkých cen roku 2019. Mistrovství světa vozů formule 1 vstupuje do jubilejního 70. ročníku, který by po pěti letech dominance Mercedesu konečně mohl přinést změnu. Předsezonní testy ukázaly, že nejsilnější balíček má momentálně Ferrari. Revize technických předpisů také slibuje snazší předjíždění, neboť monoposty budou moci jezdit blíže za sebou. Nicméně sezona je dlouhá a rozložení sil z jejího začátku nemusí vypadat stejně jako na jejím konci.

Zásadním problémem královské třídy automobilových okruhů byla v poslední době velmi omezená možnost předjíždět. Jakmile se jezdec dotáhl na soupeře před sebou, obtížně se dostal úplně na dostřel a ještě si při tom zničil pneumatiky. Proto se těžiště úprav technických předpisů soustředilo právě na tuto oblast.

Poměrně zásadní změny lze pozorovat na předních křídlech, která jsou nyní mnohem jednodušší. Nesmírně komplexní mnohovrstvá křídla složená z desítek částí patří minulosti. Přední křídlo je méně vytvarované a většina jeho elementů zmizela. Pro zachování dostatečné úrovně přítlaku i po odstranění většiny aerodynamických prvků se zvětšily vnější rozměry křídla. Jeho šířka vrostla z původních 1800 na 2000 mm, je tedy stejná jako celková šířka vozu. Bočnice křídla zasahují až k vnějším okrajům předních kol. Křídlo se prodloužilo z 550 na 575 mm a zvýšilo z 200 na 225 mm.

Také nová zadní křídla mohou přispět k těsnějším soubojům na trati. Zatímco změny v přední části mají udržet tzv. špinavý vzduch u středu vozu, zadní křídlo by ho mělo zvednout do výšky tak, aby v zásadě neovlivnil vůz jedoucí v závěsu.

Od nových pravidel se očekává, že zadní křídlo zachytí více špinavého vzduchu a jeho silnější rohové víry jej vytáhnou do výšky. Při zemi tak zůstane čistější vzduch pro soupeřovo přední křídlo. I zadní křídlo se proto zvětšilo. Křídlové profily jsou rozšířeny z původních 950 na 1050 mm a spolu s nimi se rozšířily i bočnice křídla. To je celkově položené výše, takže místo původních 800 mm bude sahat až do výšky 870 mm. Díky tomu mohou křídlové profily generovat více přítlaku. Ve výsledku by to však z hlediska aerodynamiky nemělo znamenat žádnou výraznější změnu, protože křídlo je posazeno dále od difuzoru. Tím se oslabí jejich vzájemná interakce, pro kterou se vžilo označení foukaný difuzor a která již několik let byla trnem v oku technických komisařů.

Kdo by v této situaci očekával zrušení DRS (Drag Reduction System), bude zklamán. Pravidla s ním nadále počítají, dokonce ještě zvyšují jeho účinek. Otvor mezi DRS klapkou a hlavním profilem křídla po aktivaci DRS se zvětšil z 65 na 85 mm. Znamená to zásadnější snížení aerodynamického odporu, a tedy vyšší nárůst maximální rychlosti i na kratších rovinkách. Předpokládá se, že na některých okruzích bude nutné delší DRS zóny zkracovat. Poslední novinku v oblasti zadního křídla představují integrované pásy LED diod ve stylu prototypů LMP1.

Při pohledu z boku si nelze nevšimnout nižších deflektorů, které místo původních 475 mm budou sahat pouze do výšky 350 mm nad referenční rovinu. Dochází i k ujasnění polohy vnějších zpětných zrcátek, která se mohou nacházet v rozmezí 425 až 625 mm od středové roviny. Znamená to, že některé týmy je musely vysunout více do stran, a současně padla možnost jejich zavěšení na ochranu kokpitu Halo. Zrcátko může být ke karoserii připevněno nanejvýš dvěma držáky.

Tvůrci nových předpisů si posvítili i na přední brzdové kanálky, které se vzdalovaly svému primárnímu účelu a místo chlazení brzd stále více sloužily k optimalizaci aerodynamiky. Nejdříve jen generovaly víry, které přednímu křídlu pomáhaly s odklonem špinavého vzduchu, později přibyly i tzv. foukané matice. Tomu byla učiněna přítrž, letos už přední brzdové kanálky nesmějí přesahovat vnitřní obvod ráfku. Nová pravidla vymezují kružnici o průměru 105 mm kolem středu kola, uvnitř níž nesmí proudit žádný vzduch. Zadní brzdové kanálky zůstávají beze změn.

K dalším důležitým bodům patří navýšení hmotnosti. Minimální povolená hmotnost vozu s jezdcem se zvyšuje o 10 kg na současných 743 kg. Aby těžší jezdci nebyli v nevýhodě oproti soupeřům s nižší hmotností, pravidla definují jednotnou hmotnost jezdce se sedačkou, která nesmí být nižší než 80 kg. Bude to fungovat tak, že na začátku sezony se jezdec i se sedačkou zváží a pokud výsledná hmotnost bude nižší než 80 kg, chybějící kilogramy se doženou závažím připevněným pod sedačkou. Úpravu řada jezdců přivítala, neboť umožní nabrat svalovou hmotu bez toho, aby museli asketicky hlídat každou přijatou kalorii. Ze 105 na 110 kg se zvýšilo maximální množství paliva, s nímž lze odstartovat do závodu. To by mělo jezdcům umožnit naplno závodit, a nešetřit benzín tak drasticky jako dosud.

Zda se úpravy nějak projeví na rozložení sil ve startovním poli, se dá těžko odhadovat. Většina expertů si však myslí, že s výjimkou snadnějšího předjíždění k velkým změnám nedojde. I nadále by o vítězství a tituly měly bojovat jezdci Ferrari a Mercedesu.

Zatímco Lewis Hamilton se zdá být v pozici jasné jedničky své stáje, Sebastian Vettel se může dostat pod tlak svého nového týmového kolegy Charlese Leclerca. V průběhu uplynulé sezony jsme několikrát viděli, že si vybral slabší chvilky, kvůli nimž zřejmě přišel o šanci na titul. To se letos nesmí opakovat, pokud nechce, aby ho mladý Leclerc zastínil, a naklonil si přízeň italské stáje na svou stranu. Není žádným tajemstvím, že u Ferrari se všechno prožívá intenzivněji než jinde a euforie se může rychle změnit ve frustraci. Není vůbec přehnané domnívat se, že německý pilot má možná poslední šanci stát se mistrem světa v rudých barvách. Očekávání budou velká a tlak ještě větší.

Uvidíme, nakolik se této dvojici premiantů dokáže přiblížit Red Bull. Přes zimu vyměnil dodavatele motorů, když od Renaultu přešel k Hondě, a soudě podle předsezonních prohlášení, mu skutečně narostla křídla. Řečnickým úletům Helmuta Marka o útoku na titul sice věří snad jen on sám, ale dílčí úspěchy v druhé polovině sezony možné jsou. Největším problémem bude patrně spolehlivost hnacího ústrojí od Hondy. Výkonem se už Japonci téměř dotáhli, životností podle vlastních slov ještě ne. Zřejmě tedy budou „rudí býci“ čelit v průběhu roku penalizacím, jelikož stále platí limit tří pohonných jednotek na sezonu.

Podle předsezonních testů se dá očekávat velká vyrovnanost středu pole. Snad pouze Williams nestíhá (což už odskákal jeho technický ředitel Paddy Lowe), ostatní by se mohli zapojit do bojů o body. Bohužel ne do bojů o stupně vítězů, které budou za normálních okolností nadále těžko dostupné pro kohokoliv mimo Ferrari, Mercedes a s trochou štěstí Red Bull…

Jezdci a týmy Grand Prix 2019:

startovní číslo

jezdec

vůz

tým

44

Lewis Hamilton (GB)

Mercedes F1 W10 EQ Power+

Mercedes-AMG Petronas Motorsport

77

Valtteri Bottas (FIN)

Mercedes F1 W10 EQ Power+

Mercedes-AMG Petronas Motorsport

5

Sebastian Vettel (D)

Ferrari SF90

Scuderia Ferrari

16

Charles Leclerc (MCO)

Ferrari SF90

Scuderia Ferrari

33

Max Verstappen (NL)

Red Bull RB15 Honda

Aston Martin Red Bull Racing

10

Pierre Gasly (F)

Red Bull RB15 Honda

Aston Martin Red Bull Racing

3

Daniel Ricciardo (AUS)

Renault R.S.19

Renault F1 Team

27

Nicolas Hülkenberg (D)

Renault R.S.19

Renault F1 Team

8

Romain Grosjean (F)

Haas VF-19 Ferrari

Rich Energy Haas F1 Team

20

Kevin Magnussen (DK)

Haas VF-19 Ferrari

Rich Energy Haas F1 Team

55

Carlos Sainz (E)

McLaren MCL34 Renault

McLaren F1 Team

4

Lando Norris (GB)

McLaren MCL34 Renault

McLaren F1 Team

11

Sergio Perez Mendoza (MEX)

Racing Point RP19 Mercedes

SportPesa Racing Point F1 Team

18

Lance Stroll (CAN)

Racing Point RP19 Mercedes

SportPesa Racing Point F1 Team

7

Kimi Räikkönen (FIN)

Alfa Romeo C38 Ferrari

Alfa Romeo Racing

99

Antonio Giovinazzi (I)

Alfa Romeo C38 Ferrari

Alfa Romeo Racing

26

Daniil Kvjat (RUS)

Toro Rosso STR14 Honda

Red Bull Toro Rosso Honda

23

Alexander Albon (THA)

Toro Rosso STR14 Honda

Red Bull Toro Rosso Honda

63

George Russell (GB)

Williams FW42 Mercedes

ROKiT Williams Racing

88

Robert Kubica (PL)

Williams FW42 Mercedes

ROKiT Williams Racing

Martin Růžek


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři