Příběh z jiného světa

26.10.2017 07:45

Zkuste si to představit: majitel druhořadého závodního týmu zahlédne mezi diváky mistra světa formule 1. Nelení, zavolá mu, nabídne mu svezení ve svém voze z minulé sezony a šampion nabídku přijme! Přesně to se stalo právě před půl stoletím.

V listopadu 1967 se mistr světa formule 1 z let 1963 a 1965, ale také vítěz 500 mil v Indianapolisu v roce 1965 Jim Clark cestou z Velké ceny Mexika zastavil v Kalifornii, aby se podíval na poslední závod amerického šampionátu USAC na okruhu v Riverside. Tam si ho všimnul majitel týmu Rolla Vollstedt. Zavolal mu do hotelu s nabídkou, zda se nechce svézt v jednom z jeho vozů.

Veterán 2. světové války Rolla Vollstedt v Portlandu v Oregonu stavěl různé speciály. V roce 1963 ho zaujala jízda Jima Clarka v Indianapolisu, kde byl s Lotusem s motorem vzadu dlouho nejrychlejší. Vollstedt se stal jedním z prvních Američanů, který postavil monopost s motorem vzadu a navíc byl první, kdo do zádě vozu instaloval čtyřválec Offenhauser. Len Sutton s tímto vozem jezdil v roce 1964 mezi nejrychlejšími, než odstoupil pro poruchu. O rok později dojel dvanáctý.

Pro rok 1966 si nechal Vollstedt postavit dva monokoky kopírující vítězný Lotus z Indy 1965. Na konci roku je prodal Jimu Robbinsovi a postavil dvě nová auta jen minimálně vylepšená proti těm prodaným. Poháněl je motor Ford V8 4,2 l o výkonu 425 k. Ford tehdy tyto motory týmům prodával za 15 000 dolarů, ač jejich výroba přišla na více než 50 000 dolarů za kus. Cale Yarborough se s Vollstedtovým vozem kvalifikoval v Indy 1967 jako dvacátý, v závěrečné fázi závodu ale narazil do zdi.

Malý tým Vollstedt Enterprises se zastaralým vozem a jediným sponzorem určitě nevypadá jako přitažlivá kombinace pro mistra světa, který nikdy ve své kariéře nejel s jiným monopostem než značky Lotus! Přesto Jim Clark nabídku přijal a postavil se na start závodu Rex Mays 300, v němž se rozhodovalo o titulu mezi vítězem Indy A. J. Foytem a šampionem z posledních dvou sezon Mariem Andrettim. Clark prokázal svou extratřídu, když s vozem Vollstedt-Ford v kvalifikaci vybojoval místo v první řadě vedle Dana Gurneye s vozem Eagle-Ford. Ani Rolla Vollstedt nechtěl věřit tomu, že se s jeho autem dá jezdit tak rychle!

V Riverside se na voze Vollstedt-Ford 67-B objevila revoluční inovace - k držáku výfukového potrubí byl připevněn ohnutý hliníkový plech - první spoiler jako předchůdce přítlačných křídel. Podobné řešení měl na svém voze i Dan Gurney.

Bitva mezi Clarkem a Gurneyem trvala jen 23 kol, než Clarkův motor zmlkl. Clark pak za Vollstedtem přišel, aby mu poděkoval a omluvil se, že to byla jeho chyba, protože při řazení asi přetočil motor… Závod vyhrál Gurney, ale titul získal Foyt. Pro Clarka to byl poslední start v USA. O pár měsíců později smrtelně havaroval při závodě formule 2 na okruhu Hockenheimring.

Rolla Vollstedt patřil k legendám závodu v Indianapolisu. Ač se v závodech IndyCar nikdy nedočkal vítězství, do historie se zapsal ještě jednou. V roce 1977 si splnil svůj sen, když se v jeho voze na start v Indy postavila první žena Janet Guthrieová. V roce 1981 se ve voze Vollstedtova týmu na startu v Indy naposledy objevil legendární čtyřválec Offenhauser. V roce 1983 už ale neprošel kvalifikací. Závody se pro Vollstedta staly příliš nákladnými, takže se stáhl do ústraní.

Rolla Vollstedt zemřel v neděli 22. října ve věku 99 let.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři