Radikální změna v mistrovství světa

08.12.2017 08:16

Mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC čeká od příští sezony radikální proměna. Místo současných vozů kategorie TC1 se budou používat mnohem rozšířenější automobily kategorie TCR. V rámci dohody s organizací TCR dojde i ke změně názvu šampionátu na WTCR.

Mistrovství světa cestovních vozů FIA WTCC prošlo svým vrcholným obdobím pod vedením Marcella Lottiho s účastí mnoha továrních týmů a bohatým polem soukromě připravovaných aut. Jenže v roce 2014 se Lotti s Mezinárodní automobilovou federací FIA rozešel a vytvořil vlastní organizaci TCR. Zatímco FIA ve WTCC vsadila na výkonné vozy TC1, Lotti vytvořil novou kategorii vycházející z nejrozšířenější ho segmentu evropských automobilů - kompaktních hatchbacků.

Vozy TC1 jsou vzhledově atraktivní a výkonné (motor 1,6 l turbo má výkon okolo 400 k), takže i oblíbené mezi jezdci. Jenže jejich provoz je velmi nákladný. V letošní sezoně zůstaly jen dva tovární týmy Honda a Volvo. Jenže Civic pro WTCC odpovídá předchozí generaci a Honda nehodlá z té novou postavit vůz TC1. Zůstává tedy jen Volvo a soukromé týmy, které si teoreticky mohou vybírat z asi 30 závodních vozů, které jsou k dispozici. S výjimkou Volva ale jde o letitá auta s nesmírně vysokými provozními náklady.

Pro FIA a televizní stanici Eurosport je proto jasné, že musí dojít ke změně, byť současný předpis TC1 platí do konce roku 2019. Nabízely se dvě varianty. Tou první je využití automobilů používaných v německém DTM a japonském šampionátu Super GT. Pro ty se připravují společné předpisy (psali jsme o tom v blogu 7. 11.), jenže realizace této varianty není pro sezonu 2018 reálná.

Jediným dostupným řešením proto je spolupráce se „ztraceným synem“ Lottim. Jím vytvořená kategorie TCR s vozy poháněnými motory 2,0 l turbo o výkonu 350 k se rychle rozšířila do celého světa. V současné době je k dispozici více než 600 vozů se schválenou homologací. Jejich pořizovací cena nesmí překročit 129 000 eur. Jezdí se s nimi národní mistrovství po celém světě a používají se i ve vytrvalostních závodech a jiných šampionátech včetně evropského poháru FIA ETCC, kde nesou označení TC2. Jenže vrcholný seriál TCR International, který se koná od roku 2015, má spíš klesající úroveň a slabé mediální pokrytí. V tomto ohledu Eurosport (resp. Discovery Comunication) odvedl pro popularizaci WTCC za 13 let mnohem lepší práci.

Přes osobní animozity se obě strany domluvily. Přesné znění dohody ještě nebylo zveřejněno, nicméně už nyní je známo, že mistrovství světa v rámci licenční dohody změní svůj název na WTCR a bude používat vozy TCR. Zatím nebyl zveřejněn kalendář závodů, ale jeho základem bude dosavadní podoba WTCC. Pro rok 2018 je v plánu 10 podniků na čtyřech kontinentech. Změnou by mělo být to, že se o každém závodním víkendu pojedou tři závody.

Nová podoba mistrovství světa znamená otevření prostoru pro účast nejméně osmi značek včetně Hondy. Pouze letošní mistr světa Volvo Polestar zůstane mimo hru, ledaže by Švédové během pěti měsíců postavili úplně nové auto.

Smlouva mezi FIA a Discovery Comunication s Lottiho organizací TCR byla uzavřena na dva roky. I nadále tedy zůstávají pootevřené dveře pro budoucí použití superaut nově připravované kategorie Class One, o níž jednají DTM a japonské Super GT.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři