S turbínou a vysavačem

12.06.2018 10:10

Před půl stoletím se zdálo, že budoucnost automobilové dopravy i motoristického sportu je v turbínovém pohonu. Ostatně pokusy s turbínami v Indianapolisu jsme si připomínali i v našem blogu. Keith Hylton se k němu chce vrátit a přidává ještě další dnes zakázané nápady.

Keith Hylton je majitelem úspěšného závodního týmu z Kalifornie. V jeho barvách získal titul ve formuli Atlantic i jeden z nejúspěšnějších amerických závodníků současnosti Ryan Hunter-Reay, mistr IndyCar 2012 a vítěz 500 mil v Indianapolisu 2014. Nyní se Hylton rozhodl postavit závodní auto budoucnosti, které by mohlo nahradit současné podle něho nepříliš zajímavé monoposty.

Hylton chce oživit několik nápadů z minulosti, posléze zakázaných technickými předpisy. Své myšlenky předložil konstruktérovi Andriesu van Overbeekemu s úkolem, aby na jejich základě navrhl koncept závodního vozu. Vrací se k myšlence turbínového pohonu a kombinuje jej s aktivním vytvářením přítlaku a převodovkou s plynulou změnou převodového poměru.

Koncept závodního monopostu blízké budoucnosti T1 Turbine vychází z pohonu kompaktní turbínou Rolls-Royce o výkonu 515 kW (700 k). Turbína nevyžaduje prakticky žádnou údržbu - měla by vydržet až 2000 hodin provozu bez potřeby významnějších výměn dílů. To by značně snížilo provozní náklady. Vestavění kompaktní turbíny do vozu je mnohem snazší a vyžaduje mnohem jednodušší systém chlazení. Koncept ovšem pomíjí problém s extrémně vysokou teplotou spalin vycházejících z turbíny - jízda v těsném závěsu za tímto vozem by byla prakticky nemožná (u turbínových vozidel z 60. let byly spaliny vždy vyvedeny vzhůru). Turbína je spojena s převodovkou s plynulou změnou převodového poměru CVT. Tím se odstraní problém s regulací výkonu turbíny.

Nosná skořepina monopostu i díly závěsů kol a karoserie jsou navrženy z mimořádně tuhého a pevného kompozitu na bázi uhlíkových vláken impregnovaných grafenem. Primární deformační struktura je vyplněna grafenovou pěnou.

Klíčovým prvkem pro ochranu jezdce je zcela uzavřený kokpit, což vychází z výsledků testů, které prokázaly, že právě toto je řešení poskytující hlavě jezdce nejvyšší úroveň ochrany - mnohem vyšší než systém Halo, prosazovaný FIA ve F1 a dalších šampionátech, i než zvýšený kryt navrhovaný pro IndyCar. Není to samoúčelné - jeden z jezdců Hyltonova týmu před časem zemřel na následky zranění hlavy a takovýto kryt mu mohl zachránit život. Dalším prvkem pro zvýšení bezpečnosti je ochranný nárazník na zádi vozu zabraňující kontaktu mezi pneumatikami dvou vozů jedoucích v těsné blízkosti.

Aerodynamika je inspirována dvojicí revolučních automobilů - Chaparrallem 2J a Brabhamem BT46B. Ty pro zvýšení přítlaku používaly ventilátory na zádi, s jejichž pomocí se odsával vzduch z uzavřeného prostoru pod vozem. Koncept byl navržen tak, aby vzduch proudící kanály ve voze a pod ním generoval natolik velký podtlak, že by nebylo potřeba používat přítlačná křídla vpředu ani vzadu. Proud vzduchu by posléze také odstraňoval z povrchu tratě kousky pryže z pneumatik, které často působí jezdcům problémy.

Stavbu konceptu Keith Hylton financuje z vlastních zdrojů. Cílem je získat plně provozuschopný automobil připravený k prezentacím na závodních tratích. Poté by se mělo ukázat, zda bude využit jako možná náhrada současných monopostů pro některý ze stávajících šampionátů, nebo se najdou partneři, s jejichž pomocí by se mohl vytvořit vlastní seriál závodů pro tato vozidla.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Nejbližší akce

21.10. AUTODROM AUTO AMC BURGAU
23.10. FREE AUTODROM AUTO AUTODROM MOST
27.10. Polygon TRIOLA CUP
27.10. - 27.10. Autodrom The Most AUTOSHOW #8
27.10. - 27.10. Autodrom The Most Challenge
29.10. - 29.10. Kurzy OMV Experience
31.10. - 31.10. Kurzy OMV Experience
03.11. Autodrom The Most HALFMARATHON #2
Celý kalendář akcí
Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít