Skřítek prohánějící velikány

22.05.2018 08:49

Chevron B8 byl jedním ze symbolů nádherných sportovních aut z konce 60. let. Dodnes patří k ozdobám šampionátu FIA Masters Historic Sports Cars, který ve dnech 22. až 24. června zavítá i na mostecký autodrom. I zde malé Chevrony B8 prohánějí i mnohem výkonnější sportovní auta.

Rodák z Manchesteru Derek Bennett neměl technické vzdělání, ale byl nesmírně zručný. Koncem 50. let si v Boltonu otevřel malou dílnu, kde se věnoval opravám aut po nehodách. Dělal přitom i to, co by dnes bylo nepřípustné - ze dvou havarovaných aut svařoval dohromady jedno. Jeho dílně se dařilo, takže se ve volném čase mohl věnovat i klubovému závodění.

Při úvahách, jaké závodní auto by si měl koupit, mu jeden z jeho zákazníků doporučil, aby využil své schopnosti a závodní auto si postavil sám, protože určitě dokáže vyrobit něco lepšího než v klubových závodech tehdy nejrozšířenější Lotus Seven. V Boltonu tak vzniklo několik vozidel se svařovaným rámem nesoucích zprvu označení Derek Bennett Special. V červenci 1965 vyjel první vůz Chevron. Ten se hned při prvním startu v irském Kirkistownu ukázal jako velmi rychlý, takže brzy na dveře Bennettovy dílny klepali mnozí zájemci.

Bennettova sportovní auta s trubkovým rámem a motorem před zadní nápravou umožňovala použití dvou motorů - dvoulitrového čtyřválce BMW nebo Fordu Twin Cam 1,6. Do jednoho z vozů byl zabudován dokonce motor BRM V8 používaný i ve F1. Chevrony B3 a B5 se ukázaly jako vysoce efektivní závodní auta nejen v klubových závodech, ale prosadily se i na mezinárodním poli. Bennett posléze rozšířil svou působnost i na monoposty F3 a v roce 1967 už musel pro výrobu nového vozu B6 najmout další zaměstnance.

V roce 1968 Bennett představil vrcholnou evoluci svého vozu. Chevron B8 byl navržen s cílem získat homologaci FIA pro skupinu 4, což vyžadovalo výrobu 50 identických kusů. Tuto podmínku prakticky žádný homologovaný vůz nesplňoval a pro rok 1969 byla snížena na 25 kusů. Chevronů B8 bylo vyrobeno 44 kusů. V letech 1968 a 1969 se stal jedním z nejúspěšnějších ve své kategorii a dokonce nezřídka porážel i sportovní auta s mnohem větším objemem motoru. V roce 1969 s ním John Lepp vyhrál britský šampionát sportovních vozů a v témže roce vůz amerického týmu Raceco z Miami dojel na celkově šestém místě při 24 hodinách v Daytona Beach.

Chevron B8 měl trubkový rám vyztužený hliníkovými plechy. Krásnou karoserii ze skelného laminátu vyráběla firma Specialised Mouldings. Vozy s homologací A4 (celkem 34) poháněl motor BMW 2,0 l se dvěma karburátory Weber, který poskytoval výkon 145 kW (195 k). Do pěti vozů byl zabudován motor Ford Cosworth FVA 1,6 l používaný i ve formuli 2. Ten měl výkon 168 kW (225 k). Použit byl i čtyřválec Coventry-Climax 2,7 l a dokonce ve verzi B12 třílitrový motor Repco V8 z Brabhamu F1. Tyto vozy byly řazeny do kategorie prototypů (B6).

Další generace Chevronů už byly moderní závodní vozy, které sbíraly nesčetné úspěchy ve všech kategoriích, do nichž se zapojily. Chevron byl jediný, jehož vůz F5000 dokázal v roce 1973 při Závodě šampionů v Brands Hatch porazit monoposty formule 1. Logickému vstupu Chevronu do formule 1, který už se připravoval, zabránila tragická smrt Dereka Bennetta při nehodě s rogallem počátkem roku 1978. Firma Chevron Cars v roce 1983 zanikla, ale jméno Chevron používají její nástupci vyrábějící vozy B8 a jeho pokračovatele B16 pro silniční provoz.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři