Startovní pole světových superbiků prořídlo

19.02.2019 07:15

Mistrovství světa superbiků vstupuje do své 32. sezony. Není to vstup úplně veselý, protože přes zimu ubylo týmů i jezdců. Šampionát tak odstartuje s pouhými 18 stálými účastníky, k nimž se snad v průběhu sezony přidají závodníci, kteří budou nastupovat tu a tam. Největší sportovní novinku představuje rozšíření formátu závodního víkendu o krátký závod před nedělním polednem.

Světový šampionát superbiků tradičně otevírá sezonu o posledním únorovém víkendu v Austrálii a nejinak tomu bude letos. Brzké datum je sice výhodné z hlediska pozornosti médií, protože většina sérií motorsportu prochází zimním spánkem, ale ne úplně ideální z pohledu připravenosti. Pokud některý výrobce homologuje nový model, není dostatek času na jeho otestování a zařazení do „výkonnostního“ systému FIM. Ta totiž v posledních dvou letech přistoupila pod vlivem dominance Kawasaki k vyrovnávání výkonnosti mezi jednotlivými motocykly prostřednictvím maximálního povoleného počtu otáček. Jakási obdoba automobilového BoP byla poprvé zavedena loni a v průběhu sezony doznala mírných úprav.

Před začátkem letošního třináctidílného seriálu bylo jasné pouze to, že loni homologované stroje začnou s hodnotami ze závěru uplynulé sezony. Honda tak má limit stanovený na 14 550 ot/min, Yamaha a Suzuki na 14 700 ot/min. BMW jelo loni s maximální hodnotou 14 950 ot/min a Kawasaki s 14 100 ot/min, jenže oba výrobci pro letošek homologovali nové varianty. Do poslední chvíle nebylo jasné, zda tyto limity budou platit i pro ně, nebo se stanoví limity jiné. Úplnou neznámou pak bylo Ducati, které homologovalo zcela jinou koncepci stroje – místo vidlicového dvouválce má nyní vidlicový čtyřválec. Ten může točit až 16 500 ot/min, ale to jistě nebude v závodech povoleno. Loňský dvouválec měl limit nastavený na 12 400 ot/min.

Ze startovní listiny se vytratily dvě tradiční italské značky, které až do loňska patřily ke koloritu MS superbiků. Bohužel úspěchy se ne a ne dostavit, a tak není překvapením, že je letos už neuvidíme. Mateřský koncern Piaggio vystavil stopku Aprilii a ze scény mizí i MV Agusta. Posledně jmenovaný výrobce přesunuje svou pozornost ke klasickému MS silničních motocyklů, neboť s týmem Forward Racing letos zkusí štěstí ve třídě Moto2. Za tím účelem postavil šasi MV Agusta F2, do něhož bude zabudován jednotný motor nově předepsaný pro tuto třídu – tříválec Triumph o objemu 765 ccm. Kromě toho MV Agusta zůstává částečně angažovaná v MS supersportů, na superbiky však už nezbylo.

Velké otazníky se vznášejí nad zastoupením strojů Suzuki GSX-R1000, s nimiž loni paběrkovali Britové Bradley Ray a Gino Rea. Ve startovní listině permanentních účastníků chybějí, ale existuje určitá naděje, že se objeví na prvním evropském podniku začátkem dubna ve španělském Aragonu. Ujmout by se jich mohl nizozemský tým Ten Kate Racing, který po loňské sezoně přišel o podporu Hondy, a ocitl se v bezprizorní situaci. Japonská továrna prý nabízí Nizozemcům materiální pomoc v hodnotě 500 000 eur, což by mohlo zachránit Suzuki v pelotonu, byť šance na výsledkový úspěch jsou téměř nulové.

Zájem o setrvání Suzuki má po odchodu italských značek logicky i promotérská skupina Dorna, jíž se zatím zavázalo k účasti jen pět výrobců. Potěšitelná může být skutečnost, že někteří z nich vzali své angažmá vážněji než v minulosti. Týká se to především bavorské značky, která po letech koketování s větší či menší podporou soukromých týmů konečně staví plně tovární stáj BMW Motorrad WorldSBK Team. Její nasazení do závodů bude mít na starosti osvědčený britský Shaun Muir Racing a na dvojici nových speciálů BMW S1000RR usednou superbikový mistr světa z roku 2013 Tom Sykes z Velké Británie a loňský mistr Evropy ve třídě Superstock 1000 Markus Reiterberger z Německa.

Posiluje také Honda, která spojila síly s italským Althea Racingem (ten ještě loni nasazoval motocykly BMW). Dvě Hondy CBR1000RR pod hlavičkou oficiální stáje Moriwaki-Althea Honda Racing Team osedlají Brit Leon Camier a Japonec Ryuichi Kiyonari, třetí stroj nasadí Althea Racing pro italského soukromníka Alessandra Delbianca.

Hned dvě sestavy se budou těšit plné tovární podpoře Yamahy. Pata Yamaha WorldSBK Team jede s dvojicí Alex Lowes (Velká Británie) a Michael van der Mark (Nizozemsko), nově vytvořený GRT Yamaha WorldSBK Team má k dispozici tovární speciály YZF-R1 pro Itala Marca Melandriho přicházejícího od Ducati a úřadujícího mistra světa v supersportech Sandra Corteseho z Německa.

Jak už bylo uvedeno, zásadní změnu techniky přichystala italská továrna Ducati. Její zcela nové stroje Panigale V4 R povedou v barvách oficiálního týmu Aruba.it Racing britský navrátilec Chaz Davies a z MotoGP přicházející Španěl Álvaro Bautista. Další dvě čtyřválcové Panigale dostanou do rukou soukromníci.

Největší početní zastoupení má ovšem hegemon posledních let – Kawasaki. A vše nasvědčuje tomu, že v jeho podání nepůjde jen o kvantitu. Čtyřnásobný mistr světa z posledních čtyř let Jonathan Rea vévodil předsezonním testům a ukázal, že nová Ninja ZX-10RR bude opět měřítkem pro ostatní. V sestavě továrního týmu Reu doplní jeho krajan Leon Haslam, jenž loni vyhrál britské mistrovství superbiků. Další tři jezdci pojedou na Kawasaki v soukromých týmech, ale v době uzávěrky ještě nebylo známo, zda i oni osedlají verzi 2019 nebo loňské provedení.

V každém případě se zdá, že i letos to bude hon na Reu. Podaří se ho někomu konečně sesadit z trůnu? Podle odborníků by měl mít největší naději Bautista, ale otázkou zůstává, jak si zvykne na nové prostředí a jak si povede revoluční Ducati přímo na trati. V testech mírně zaostávala nejen za Kawasaki, ale i za Yamahou, nicméně to nemusí vypovídat vůbec o ničem. O reálném rozložení sil více naznačí až první podnik, který se jede o tomto víkendu na australském okruhu Phillip Island.

Nově tři závody během víkendu:

Závod 1 (85-110 km) – sobota kolem 14. hodiny (boduje 15 jezdců stylem 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)

Závod 2 (85-110 km) – neděle kolem 14. hodiny (boduje 15 jezdců stylem 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)

Superpole (sprint na 10 kol) – neděle kolem 11. hodiny (boduje 9 jezdců stylem 12-9-7-6-5-4-3-2-1)

Martin Růžek


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři