Střídání na vítězné vlně

01.12.2017 14:25

Aston Martin získal v sezoně 2017 dvě významná prvenství - v Le Mans vyhrál vrcholnou kategorii GTE Pro a získal mistrovský titul v šampionátu FIA WEC v kategorii GTE Am. Obojí s vozem, který uvedl na závodní tratě v roce 2008! Nyní už ale dozrál čas na změnu.

V roce 2008 Aston Martin představil závodní verzi svého kupé Vantage V8 vyvinutou pro kategorii GT2. Vůz poháněný nepřeplňovaným motorem V8 4,5 l se od té doby stal oblíbeným sportovním nářadím mnoha soukromých týmů v mistrovství světa FIA WEC, americké IMSA i European Le Mans Series.

V roce 2012 byl tento vůz upraven podle mírně pozměněných předpisů pro kategorii GTE a spolu s tím se na závodní tratě do vytrvalostních závodů vrátil i tovární tým. Díky systematickému vývoji a systému BoP (Balance of Performance), zajišťujícmu vyrovnání výkonnosti v šampionátu FIA WEC i IMSA, se Aston Martin stále držel jako konkurenceschopný soupeř s mnohem mladšími auty. To dokládají i výše zmíněné úspěchy. V Le Mans se Darren Turner, Jonathan Adam a Daniel Serra s továrním vozem dostali do vedení v předposledním kole díky tomu, že hospodařili s pneumatikami lépe, než do té doby vedoucí Corvette. Úspěšnou sezonu završili Paul Dalla Lana, Pedro Lamy a Mathias Lauda ziskem titulu v kategorii GTE Am, určené pro vozy ve starší specifikaci.

Souběžně s tím už ale probíhalo intenzivní testování zcela nového vozu Vantage GTE, který přijde se skutečně revoluční proměnou. Pohání jej totiž přeplňovaný motor Mercedes-AMG V8. Jeho aerodynamika je mnohem agresivnější, ale také by měl být mnohem příjemnější pro ovládání a přívětivější i pro privátní jezdce v kategorii GTE Am (resp. americké GTD).

Aston Martin Racing tedy bude s plným nasazením pokračovat v bitvě ve vytrvalostních závodech jak se svými dosavadními soupeři Ferrari, Porsche a Fordem (v USA a v Le Mans navíc i s Corvettami), ale i s nově nastupujícím BMW. Jestliže nejvyšší kategorie prototypů LMP1 zápasí v šampionátu FIA WEC s velkými problémy (v USA je tomu úpně jinak), tak v kategorii GTE Pro se můžeme těšit na mimořádné bitvy mezi pěti továrními, resp. továrně podporovanými týmy s nádhernými auty.

Nový Vantage GTE na okruzích ve Španělsku a Velké Británii testují tovární jezdci Alex Lynn, Darren Turner, Nicky Thiim, Marco Sorensen, nováček Jonny Adam a zprvu, když se museli věnovat svým závodním povinnostem, ještě jezdec ELMS Ross Gunn. Mají za sebou už i třicetihodinový test v Andalusii, simulující 24 hodinový závod i s tréninkem a kvalifikací. Vytvralostní test absolvoval i v Sebringu na Floridě. Celkem nový vůz v testech najezdil 14 000 kilometrů.

Nový motor má podobný výkon okolo 360 kW (480 k) jako jeho nepřeplňovaný předchůdce, ale jeho charakteristika je zcela odlišná, mnohem lépe vyhovující závodnímu nasazení. S nepřeplňovaným motorem tak v GTE zůstávají jen Porsche 911 RSR a Corvette C7.R. Podle ujištění jezdců ale bude Vantage s turbem i nadále favoritem fanoušků s ohledem na zvuk motoru.

I když si zákazníci na nové auto budou muset nejméně rok počkat, Vantage GTE byl od počátku vyvíjen s ohledem na nasazení i v soukromých týmech a v rukou ametérských jezdců. Jezdci si u nového Vantage GTE pochvalují mnohem lepší výhled z vozu, byť se sedadlo posunulo poněkud dozadu. To společně s většími dveřmi nepochybně ocení i amatérští závodníci, pro něž bude rychlé nasedání při střídání mnohem pohodlnější. Rovněž uspořádání kokpitu a zjednodušení ovládání je pro jezdce příjemnou změnou. Příznivě se projevuje také snížení těžiště.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři