Toyota vrací legendu Supra

01.11.2018 07:49

Toyota vrací do života sportovní model Supra. Vydá se s ním i na závodní tratě. Na autosalonu v Paříži předvedla i závodní verzi páté generace Supry v závodní úpravě od Gazoo Racing. Má všechny předpoklady vstoupit do vytrvalostní kategorie LM GTE.

Toyota v letech 1978 až 2002 vyráběla čtyři generace sportovních vozů Supra se vpředu podélně uloženými šestiválci pohánějícími zadní kola. Tyto vozy se objevovaly v nejrůznějších podobách i na závodních tratích po celém světě a staly se skutečnou legendou.

Po představení několika konceptů a předpremiéře ve videohrách se po mnohaleté přestávce blíží příchod nové, už páté generace modelu Supra. Pozoruhodné na něm je, že vzniká v rámci společného vývoje s BMW a sdílí společnou platformu CLAR s BMW Z4. Sériová Supra by se měla vyrábět v Rakousku v automobilce Magna a pohánět ji bude třílitrový šestiválec BMW.

Nová Supra se objeví také na závodních tratích. Toyota už oznámila, že ve vrcholném šampionátu NASCAR Xfinity Series Supra nahradí model Camry. V nejpopulárnější americké závodní sérii se tedy postaví dalším sportovním legendám Chevroletu Camaro a Fordu Mustang. Ovšem tato závodní verze nemá se sériovým vozem nic společného, protože vznikla na standardizovaném základě. Americké závodní oddělení Toyota Racing Development se proto zaměřuje především na jemné dolaďování aerodynamiky. To se odehrává výhradně v aerodynamickém tunelu, protože NASCAR zakazuje jakékoliv testování na dráze. Pro přiblížení podoby dvoudveřového sedanu se standardizovaným profilem ke skutečnému kupé Supra se musejí využít grafické prvky v zabarvení vozů.

Na autosalonu v Paříži se nedávno představila i závodní verze páté generace Supry v závodní úpravě od Gazoo Racing. Vychází z konceptu GR Supra Racing Concept, který byl vystaven už na jaře na autosalonu v Ženevě a vznikl na bázi studie FT-1 z roku 2014. Do tohoto základu byly instalovány komponenty pro motorsport pocházející jak z vlastní produkce Toyoty, resp. Gazoo Racing, tak od významných dodavatelů, jako jsou brzdy Brembo Racing, kola BBS nebo pneumatiky Michelin. Nezbytné bezpečnostní vybavení a snadno snímatelný volant s páčkami pro řazení dodala firma OMP.

Závodní verze dostala dramatický vzhled díky použití mnoha aerodynamických prvků a především velkého křídla na zádi. Vše je samozřejmě vyrobené z uhlíkových kompozitů, stejně jako spoiler a splitter na přídi a difuzor na zádi, ale i kapota prostoru pro motor na přídi nebo dveře. Zavěšení kol je patřičně snížené, nicméně zatím jsou na voze všechny díly vycházející ze standardního vozu.

Na konceptu se objevuje i řada dílů vyrobených s využitím velmi exotických materiálů a okna jsou z plastu, takže se podařilo snížit hmotnost vozu o 100 kg. Vůz je dlouhý 4574 mm s rozvorem náprav 2470 mm. O pohonné jednotce závodní verze zatím nebylo nic zveřejněno.

Podle šéfa Gazoo Racing a šéfinženýra projektu Supra Tetsuji Tady se plánuje nasazení tohoto vozu na závodní tratě. Na bázi v Paříži vystaveného prototypu se údajně připravuje závodní vůz pro kategorii LM GTE, tedy pro vytrvalostní mistrovství světa a šampionát IMSA v USA, kde by se měl postavit vozům jako jsou Ford GT LM, Ferrari 448, Porsche 911 RSR nebo BMW M8 GTE. Na Nürburgringu se ale testuje také méně agresivní verze Supry, která odpovídá spíš kategorii GT3 nebo GT4.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři