Volkswagen vyšle elektromobil na Pikes Peak

23.03.2018 13:15

Koncern Volkswagen se hodlá stát vedoucím výrobcem vozidel s elektrickým pohonem. Elektromobilitu chce popularizovat i prostřednictvím motoristického sportu. Jedním z nejatraktivnějších projektů je závodní speciál I.D. R pro závod Pikes Peak.

Koncern Volkswagen chce v roce 2025 vyrábět tři miliony vozidel s elektrickým pohonem a akumulátory ročně. To má představovat 25 % jeho celkové produkce. Proto pracuje na vývoji 50 elektromobilů (některé z nich ponesou i značku Škoda). Podle šéfa značky Volkswagen Herberta Diesse bude u nové generace elektromobilů prodejní cena srovnatelná s turbodiesely a díky nižším provozním nákladům se stanou přitažlivými pro zákazníky. První z těchto modelů, označených I.D., vyjede z továrny ve Cvikově už v roce 2019.

Problémem je, že vloni se v celé Evropě prodalo jen 163 591 nových elektromobilů, tedy méně než procento všech nových aut. Jednou z cest, jak prolomit nedůvěru zákazníků k elektromobilitě, je motoristický sport. Koncern Volkswagen angažování v motoristickém sportu s vozidly s elektrickým pohonem bere skutečně velkoryse. Se značkou Audi bojuje o čelní pozice v mistrovství FIA formule E a mezi elektrické formule už brzy vstoupí i Porsche. Seat nedávno představil první závodní cestovní vůz Cupra e-Racer, který se stane základem nové kategorie E-TCR. Stranou nechce zůstat ani značka Volkswagen s novou rodinou elektromobilů I.D. Divize Volkswagen Motorsport připravuje projekt speciálu s elektrickým pohonem pod jménem I.D. R for Pikes Peak.

Závod Pikes Peak ve státě Colorado je nejslavnějším závodem do vrchu na světě, byť pro mnohé ortodoxní příznivce ztratil velkou část svého kouzla ve chvíli, kdy byla v roce 2012 vyasfaltovaná silnice stoupající z nadmořské výšky 2800 m n. m. k oblakům až do 4300 m n. m. V minulosti zde závodily i monoposty v rámci šampionátu USAC, na nějž dnes navazuje mistrovství IndyCars. V roce 1969 zde vyhrál pozdější mistr světa F1 Mario Andretti, který tak dosáhl ojedinělé double, když v témže roce vyhrál i 500 mil Indianapolis. Totéž se o rok dřív podařilo Bobbymu Unserovi. Ten v Coloradu vyhrál dokonce devětkrát (a v Indy pak ještě dvakrát). Ale nejen díky němu byl Pikes Peak mnoho let zcela pod kontrolou rodiny Unserů. Bobbyho bratr Al (jinak též čtyřnásobný vítěz Indy) tady vyhrál dvakrát a jejich strýc Louis přidal dalších devět prvenství!

Trať dlouhá 19,99 km přitahuje nadšence s nejrůznějšími speciály ale čas od času i automobilky. Řadu let je zde vypisovaná i divize automobilů s elektrickým pohonem. Ta má dvě třídy: sériová vozidla a prototypy, umožňující ověřování nové techniky. A vozidla kategorie Electric Modified zde jezdí opravdu rychle. V roce 2015 Novozélanďan Rhys Millen s elektromobilem eO PP03 dokonce Pikes Peak vyhrál v absolutní klasifikaci. O rok později Millen s eO PP100 o výkonu 1190 kW vytvořil traťový rekord mezi vozidly s elektrickým pohonem časem 8 min 57,118 s. Absolutní traťový rekord drží Sébastien Loeb s vozem Peugeot 208 T16 časem 8 min 13,878 s z roku 2013.

Právě Millenův výkon a útok na absolutní prvenství je nyní v hledáčku Volkswagenu Motorsport. Speciál I.D. R for Pikes Peak s elektrickým pohonem bude 24. června na Pikes Peaku řídit Romain Dumas. Tento Francouz má za sebou neuvěřitelně úspěšnou kariéru, když čtyřikrát vyhrál 24 hodiny na Nürburgringu, dvakrát dvacetičtyřhodinovku ve Spa a jednou dvanáctihodinovku v Sebringu. V roce 2010 s Audi a v roce 2016 s Porsche si připsal prvenství ve 24 hodinách v Le Mans a v roce 2016 se s Porsche stal i mistrem světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC. Ale to není zdaleka vše. K angažování pro závod Pikes Peak ho především předurčují tři vítězství v tomto závodě. S francouzským prototypem Norma M20 RD zde vyhrál v roce 2014 a poté v posledních dvou ročnících 2016 a 2017.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři