Zachrání Japonci DTM?

07.11.2017 07:54

Oznámení odchodu Mercedesu-Benz na konci sezony 2018 způsobilo v DTM šok. Jako možné řešení se při posledním závodě na Hockenheimringu představily vozy Lexus a Nissan Nismo z japonské kategorie Super GT. Nyní se tři německé vozy připravují na reciproční cestu do Japonska.

Automobilka Mercedes-Benz stála v roce 2000 u znovuzrození nové podoby německého šampionátu cestovních vozů DTM (Deutsche Tourenwagen Masters). Proto její ohlášený odchod na konci sezony 2018 s cílem zaměřit se na účast ve formuli E znamenal pro fanoušky i pro obě zbývající automobilky šok. Řešení se nabízí v urychlení jednání o sjednocení technických předpisů s japonským šampionátem Super GT.

Kontakty mezi promotéry DTM a Super GT, tedy organizací ITR a japonskou společností GTA, byly navázány už v roce 2014. Od roku 2019 by měly mít oba šampionáty stejné technické předpisy, což by mělo umožnit účast japonských vozů v německém šampionátu a naopak německých v Japonsku. Toto řešení podporuje především šéf BMW Motorsportu Jens Marquart.

Cílem je vytvoření nové skupiny Class One, v níž by startovaly vozy soukromých týmů s podporou automobilek a nikoliv přímo továrních týmů. Vozy by měly pohánět moderní dvoulitrové čtyřválce přeplňované turbodmychadlem s výkonem přesahujícím hranici 600 k. Vzhledem k důrazu na ochranu životního prostředí budou vybaveny katalyzátory. Motory budou používat mnoho standardizovanými dílů pro snížení výrobních a provozních nákladů. Vozy Super GT v kategorii GT500 už dvoulitrové čtyřválce turbo o výkonu 620 k používají, zatímco vozy DTM pohánějí nepřeplňované motory V8 4,0 l podle konceptu z roku 2000.

Pro snížení nákladů by se měla rovněž zjednodušit aerodynamika doplňující základní profil vozů vycházející ze sériových modelů. Měly by zmizet různé aerodynamické doplňky, které se snadno odlamují při těsných soubojích a poté hrozí proříznutím pneumatik.

Kritickým bodem jednání je nosná struktura. DTM používá jednotnou konstrukci se základem tvořeným skořepinou z uhlíkového kompozitu a většinu podvozkových komponent standardizovaných. Na tomto řešení vedení ITR trvá nejen kvůli snížení nákladů, ale i pro zachování vysoké míry bezpečnosti. Tu tato koncepce prokázala i při těžké nehodě Garyho Paffetta a Mikeho Rockenfellera letos na Norisringu, z níž oba jezdci vyšli bez vážnější újmy na zdraví.

V Japonsku podobně tvarované karoserie ukrývají trubkový rám. Rozdíl je i v použití pneumatik. Zatímco v DTM jsou jednotné Hankook, v Japonsku jsou volné, takže se na vozech objevují výrobky značek Bridgestone, Yokohama, Dunlop a Michelin. Vozy Super GT kategorie GT500 tedy mají ve skutečnosti blíž k vozům LMGTE Pro než k DTM.

Jako první ochutnávku se před posledním závodem DTM německým fanouškům představily vozy Lexus LC500 a Nissan Nismo GT-R (chyběla nová Honda NSX-GT) při třicetiminutovém testu. Fanoušci se mohli přesvědčit o tom, že turbomotory mají i skvělý zvuk. Součástí prezentace bylo i setkání šéfa organizace ITR Gerharda Bergera s nejvyšším představitelem společnosti GTA Masaakim Bandohem.

Nyní se do Japonska vydávají tři vozy série DTM, a to Audi RS5 DTM, BMW M4 DTM i Mercedes-AMG C63 DTM. Japonským fanouškům se předvedou při finálovém závodě Super GT v Motegi (11. a 12. listopadu).

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři