Závodní Cupra e-Racer na trati

20.07.2018 07:59

Vývojový program cestovního závodního automobilu s elektrickým pohonem Cupra e-Racer probíhá podle plánu. V Chorvatsku proběhly první úspěšné testy na závodní trati, takže vše směřuje k premiérovému ukázkovému nasazení v závodě do konce letošního roku.

Značka Cupra poprvé testovala závodní cestovní elektromobil e-Racer na závodním okruhu u chorvatského Záhřebu. Předmětem testů byla integrace sady akumulátorů do celkové konstrukce závodního vozu. Doposud se všechny elektrické, elektronické, akumulátorové, chladicí a poháněcí systémy testovaly samostatně.

První testy integrace všech uvedených prvků a jejich funkcí na okruhu v Záhřebu přinesly velmi optimistické výsledky. Vysoké teploty během testovacích dnů potvrdily připravenost vozu pro nasazení v závodech. Data z těchto testů budou využita k další optimalizaci nastavení jednotlivých systémů. Poté bude přistoupeno k následujícímu vývojovému úkolu, který se zaměří na provozní vlastnosti vozidla.

Sada akumulátorů vozu je složena z 6072 akumulátorových článků, což je ekvivalent akumulátorů pro 9000 mobilních telefonů. Dojezd závodního vozu e-Racer je díky tomu dostatečný pro účast v závodech připravovaného seriálu E-TCR (Electric Touring Car Races).

Závodní vůz e-Racer pro kategorii E-TCR vznikl jako společný projekt organizace WSC, což je držitel práv na závodní kategorii TCR, a závodního oddělení Seat Sport, resp. nově vytvořené značky Cupra. Zakladatel WSC a tvůrce kategorie TCR Marcello Lotti je přesvědčen, že v závodech cestovních vozů nemá budoucnost hybridní pohon, protože ten už je dnes realitou, ale pro automobilky je z hlediska sériové produkce mnohem zajímavější plně elektrický pohon, jehož vývoj vytváří mimořádné příležitosti pro obě strany. To je zajímavý názor, protože o použití hybridního pohonu uvažuje například zřejmě nejkvalitnější seriál závodů cestovních vozů, britské mistrovství BTCC.

„Vynakládáme naši energii na vývoj závodní techniky, ale současně musíme sledovat, co se děje ve světě kolem nás. A automobilky potřebují šampionát, který jim umožní vývoj a výzkum v oblastech, které jsou pro ně zvláště důležité. Můžeme vytvořit prostor pro spolupráci mezi vývojovými odděleními automobilek a motoristickým sportem pro rozvoj techniky, která přinese pokrok pro sériová auta,“ říká Lotti.

Lottiho cílem je vytvořit samostatný seriál závodů E-TCR nezávislý na TCR. V průběhu letošního roku budou pokračovat testy vozu Cupra e-Racer. Z propagačních důvodů Lotti chce, aby se v říjnu tento vůz zúčastnil jednoho ze závodů TCR. A pokud vše půjde podle plánu, pak by měl být vypsán samostatný šampionát E-TCR už pro sezonu 2019. Aby to bylo možné, měl by být e-Racer nabídnut dalším automobilkám, které se angažují v TCR, jako základ pro jejich vlastní vozy. Proto je celá pohonná jednotka vozu, zahrnující trakční elektromotor, převodovku, měnič a sadu akumulátorů, bez označení výrobce a bude dodávána zájemcům přímo od WSC Technology. Její koncept umožňuje instalaci do jakéhokoliv vozu vycházejícího z konceptu TCR. Do budoucna by ale měly automobilky samy vyvíjet svou vlastní elektroniku a elektrický systém podobně, jako je tomu ve formuli E.

E-Racer má pohon zadních kol. Elektromotor má stálý výkon 300 kW a maximální špičkový výkon 500 kW. To by mělo umožnit dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 s a nejvyšší rychlost 270 km/h. Sada akumulátorů má kapacitu 65 kWh. To by spolu s rekuperací při brzdění mělo stačit na jeden závod - s měněním vozů v polovině jako ve formuli E se zde nepočítá.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři