Závodní hybridy v BTCC

06.08.2018 09:16

Nejstarším evropským šampionátem cestovních vozů je britský BTCC. Od svého vzniku před 60 lety prošel mnoha proměnami. Mnohokrát ve své historii byl průkopníkem v přístupu k závodům cestovních vozů. Od roku 2021 BTCC připravuje revoluci - uvedení vozů s hybridním pohonem.

Britský šampionát cestovních vozů vznikl v roce 1958 jako BSCC (British Saloon Car Championship), tedy jako mistrovství sedanů. Své současné označení BTCC (British Touring Car Championship) získal v roce 1987. V průběhu let se přístup Britů k závodům cestovních vozů stával vzorem i pro ostatní a často inspiroval tvůrce pravidel ve FIA nejprve pro Mistrovství Evropy a posléze Mistrovství světa. Přitom střídavě přijímal předpisy směřující k většímu uvolnění rukou konstruktérů ke stavbě extrémních vozů a posléze naopak návratem k levnějším vozům stále bližším sériové produkci.

Od roku 2011 BTCC používá vozy označované jako NGTC (Next Generation Touring Car) vytvořené se snahou minimalizovat náklady na stavbu těchto aut a především jejich provozní náklady (do roku 2013 jezdily souběžně s vozy S2000). Úpravy vozů NGTC jsou striktně limitované, což umožňuje, aby v šampionátu vyrovnaně soupeřily malé soukromé týmy s týmy těšícími se tovární podpoře. Všechny vozy používají velké množství jednotných komponent, které pro ně dodává společnost RML Group (bývalý provozovatel továrního týmu Chevrolet ve WTCC). Díky tomu mohou i soukromé týmy připravit vlastní konkurenceschopný vůz. Pořádající organizace TOCA navíc soukromníkům umožňuje možnost pronájmu motoru od společnosti Swindon Engines pro další snížení nákladů.

O tom, že se snaha o vyrovnanost podmínek pro všechny daří, svědčí i to, že letos odjetých 18 jízd mělo 11 různých vítězů, přičemž pět z nich reprezentovalo nezávislé týmy. Šampionátu se oficiálně účastní čtyři značky (BMW, Honda, Subaru a Vauxhall) a sedm dalších se objevuje v nezávislých týmech. Každý závodní víkend přináší tři samostatné závody.

Technická skupina BTCC TWG nyní zveřejnila úmysl zavést od roku 2021 do všech vozů, stavěných podle stávajících předpisů NGTC, jednotný systém hybridního pohonu jako doplněk současné pohonné jednotky. To by mělo jezdcům nabídnout zcela nové závodní strategie s možností při každém závodě využít zvýšení výkonu s pomocí hybridní technologie.

Definitivní podoba systému se bude hledat v následujících 12 až 18 měsících, kdy se budou analyzovat nejrůznější technické aspekty tohoto zařízení tak, aby bylo možné jej otestovat do konce roku 2020 a instalovat do vozů pro sezonu 2021.

Rozhodně nepůjde o tak extrémně složitý koncept, jaký známe z formule 1 nebo vytrvalostní kategorie LMP1 Hy, ale o řešení, které by mělo být snadno bez velkých nákladů aplikovatelné ve všech současných vozech.

„Důležité je, že použitím hybridů si BTCC udrží svůj význam v očích automobilek, sponzorů i veřejnosti s přidanou hodnotou v dalším zlepšení samotných závodů. Jezdci získají rezervu vyššího výkonu z hybridního systému využitelnou v každém závodě, což přinese další prvek navíc a větší vzrušení do fantasticky vyrovnaných a dramatických závodů, což je charakteristické pro BTCC,“ říká šéf seriálu Alan Gow.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři