Zelený prototyp myslí na Le Mans

07.07.2017 11:41

Američan italského původu Don Panoz vydělal velké peníze na výrobě a prodeji léčiv. Vydělané peníze neméně úspěšně investuje v mnoha dalších oblastech zaměřených většinou na tzv. zelené technologie. Jeho vášní ale jsou i závodní auta. Díky němu vznikají velmi neortodoxní konstrukce.

Závodní tým Panoz Motorsport od roku 1997 v Braseltonu v Georgii, v sousedství rodinné vinice, vyrábí velmi nekonvenční závodní automobily. Zde se zrodil závodní prototyp, u něhož se po mnoha desetiletích motor vrátil dopředu, první závodní vůz s hybridním pohonem a zde také vznikly originálně tvarované vozy DeltaWing.

Jeho nejnovějším projektem je sportovní prototyp s plně elektrickým pohonem vyvíjený ve spolupráci s firmou Green4U Technologies. Don Panoz věří, že se mu podaří postavit závodní vůz, který bude s elektrickým pohonem schopen jak rychlostí, tak i výdrží konkurovat ve vytrvalostních závodech vozidlům se spalovacími motory nebo hybridním pohonem. Poté, co jej prověří v Le Mans, chce tento prototyp proměnit ve sportovní automobil určený pro běžný provoz.

Prototyp s dlouhým názvem Green4U Panoz Racing GT-EV zatím byl předveden jen jako neprovozuschopný koncept. V závodní podobě, v níž se chce přihlásit do Le Mans v rámci kategorie Garage 56, určené pro experimentální vozidla, by jej měly pohánět dva elektromotory s celkovým výkonem 400-450 kW (545-612 k), takže by dosahoval rychlosti až 290 km/h. V závodních podmínkách by měl mít dojezd 145-177 km než bude nutné vyměnit celý blok akumulátorů za plně nabité. Místo dlouhého dobíjení by tedy měl být využit princip, který se snažila pro elektromobily prosadit izraelská společnost Better Place, ale zatím se jí to nepodařilo.

Základ vozu bude tvořit centrální nosník s profilem I, vyrobený z uhlíkového kompozitu. Na každém jeho konci bude umístěn jeden z elektromotorů pohánějících přední a zadní kola. Centrální nosník umožní výměnu bloku akumulátorů bez toho, aby bylo nutné demontovat jakoukoliv nosnou část vozidla. Místo jezdce bude umístěno na druhé straně nosníku než akumulátory, což připomíná konstrukci závodního monopostu STP Paxton poháněného turbínou, kde jezdec musel rovněž sedět vedle ní (tehdy chybělo jen málo, aby toto unikátní vozidlo vyhrálo 500 mil v Indianapolisu!). Zajímavé je, že se s tímto uspořádáním počítá i pro uvažovanou cestovní podobu vozidla, kde by dva cestující seděli za sebou vlevo od centrálního nosníku.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři