Letošní sezona umožnila vzhledem ke koronaviru jen jeden stěžejní podnik, zato s diváky

12.11.2020 16:15

Sezona 2020 byla v historii mosteckého autodromu zcela ojedinělá a výjimečná. Důvodem jsou pochopitelně opatření přijatá ve snaze zabránit šíření epidemie koronaviru a nemoci covid-19, která od jara výrazně změnila život lidí na celé planetě.

Z plánovaných akcí se tak letos mohlo uskutečnit pouze několik. Ze stěžejních závodních víkendů to byl nakonec jen ten nejprestižnější, evropský šampionát okruhových tahačů Czech Truck Prix. Podnik v Mostě s bezmála třicetiletou tradicí se jel v původně plánovaném termínu, tedy 28. až 30. srpna. Na v pořadí už 28. ročník Czech Truck Prix lákal jeden z nejslavnějších automobilových závodníků všech dob, brazilský pilot Emerson Fittipaldi. Dvakrát se mu podařilo zvítězit v šampionátu F1, dvakrát také ovládl věhlasný závod 500 mil Indianopolis. Na mosteckém okruhu se svezl v kamionu Freightliner českého týmu Buggyra Racing.

Czech Truck Prix

Jediným motoristickým okruhovým závodem na evropské či světové úrovni, který se v sezoně 2020 odjel na území Česka za přítomnosti diváků, byl srpnový podnik evropského mistrovství tahačů Czech Truck Prix právě na mosteckém autodromu. Brněnský Masarykův okruh hostil 9. srpna Grand Prix České republiky světového šampionátu silničních motocyklů, na čtvrtý závodní víkend seriálu MotoGP letošní sezony však fanoušci neměli do areálu jihomoravského automotodromu přístup.

Mostecký podnik evropského šampionátu okruhových tahačů zahájil kvůli epidemii koronaviru hodně okleštěnou sezonu. Z původně osmi plánovaných závodních víkendů jezdci nakonec absolvovali jen dva. Kromě severu Čech změřili síly už jen na maďarském Hungaroringu, a to v polovině října. Ovšem už s vyloučením diváků. Letošní mistr Evropy vyhlášen nebude. V průběžném pořadí je v čele Maďar Norbert Kiss před naším Adamem Lackem a úřadujícím šestinásobným šampionem Jochenem Hahnem z Německa.

Pořadatelé srpnové Czech Truck Prix v Mostě se potýkali s velmi obtížnými podmínkami. Na přípravu závodního víkendu měli velice málo času. Komplikované požadavky Mezinárodní automobilové federace (FIA) se jim přesto podařilo splnit. Nestandardní situaci se museli přizpůsobit i přítomní fanoušci. Kvůli hygienickým opatřením byl jejich počet omezen, byli rozděleni do sektorů na diváckém svahu a neměli přístup do paddocku. Vynahradil jim to ale domácí jezdec Adam Lacko z týmu Buggyra Racing. Po čtvrtém místě v úvodním sobotním závodě rozjásal diváky vítězstvím ve druhém závodě. „Hnala mě chuť a síla vyhrát na domácím okruhu. Soupeři mi nedopřáli ani chvilku klidu. Ale zvládl jsem to a jsem moc rád, že se to podařilo. Škoda, že v Mostě vždy velmi početná fanouškovská základna podpora musela být zredukována. Ale je fajn, že ochozy nezely prázdnotou, jako na jiných motoristických akcích,“ svěřil se sympatický jezdec v cíli.

Průběh nedělních klání negativně ovlivnilo počasí. Třetí závod sportovní komisaři FIA kvůli dešti odložili. Uvažovali i o jeho zrušení, nakonec jen posunuli start o hodinu a půl. Z důvodu časové prodlevy ale jezdci už nemohli absolvovat závěrečné měření sil.

Diváci přesto nezůstali ošizeni o řadu zajímavých momentů a jmen, a to i díky vloženým sériím závodního víkendu Czech Truck Prix. Stali se tak například svědky nového traťového rekordu mosteckého autodromu v kategorii auto. Zasloužil se o něj v sobotním závodě série MAXX Formula Rakušan Bernd Herndlhofer s monopostem Arrows A22. Nejrychlejší kolo zvládl v čase 1:22,981 minuty. O bezmála tři vteřiny tak překonal 11 let staré maximum Němce Stefana Mückeho ve voze Mercedes C-Klasse DTM. Atraktivní série MAXX Formula měla na severu Čech premiéru. Zahrnuje novodobé monoposty velkých cen F1, GP2, F3000 a IndyCar, vyráběné od 90. let do roku 2010. Diváci tak mohli obdivovat nádherné silné stroje Arrows F1, Super Aguri SA-06, F1 Sauber C29 nebo SuperLeague Formula. Ve startovním poli nechyběla ani Veronika Jaksch s formulí Dallare GP2, jediná žena a reprezentantka České republiky.

I v hlavní sérii European Truck Racing Championship (ETRC) se fanoušci dočkali překonání stávajícího rekordu domácího Davida Vršeckého z týmu Buggyra Racing z roku 2009. Podařilo se to maďarskému jezdci Norbertu Kissovi i šestinásobnému evropskému šampionovi Jochenu Hahnovi z Německa. Oba ale zazářili v sobotním super pole, platným rekordem je ovšem jen nejlepší čas dosažený v závodě. V kategorii truck tak stále vévodí tabulkám stájový kolega Adama Lacka a nyní také šéfkonstruktér úspěšného tuzemského týmu Vršecký.

Vedle ETRC se o závodním víkendu představili divákům jezdci a týmy dalších doprovodných sérií. Vedle MAXX Formula byla v Mostě k vidění i série Clio Cup Central Europe, v níž fanoušky rozehřál triumfem v nedělním závodě další vynikající český jezdec Tomáš Pekař.  Ve startovním poli série supersportovních vozů Audi R8 LMS Cup, jež měla premiéru při Czech Truck Prix v loňském roce, zase nechyběl Frank Biela. Německá legenda motoristického sportu je pětinásobným vítězem nejslavnějšího vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans.

Obavy z epidemie koronaviru a nemoci covid-19 odradily od účasti v mosteckém závodě řadu jezdců další novinky sezony 2020 na autodromu, vložené série Tourenwagen Legenden. Zahrnuje vozy, jež se v 80. a 90. letech účastnily seriálů DTM, ITC a Superturismo. Bohužel, mezi odhlášenými jezdci byl i další německý legendární závodník Klaus Ludwig, který dobře zná mostecký okruh z dob proslulé Intersérie.

„Byl aktérem jedné z velmi dramatických scén v dějinách okruhu, a to v roce 1986. Jeho Porsche 956 v posledním kole vzplálo. Ambiciózní Ludwig, který byl v té chvíli na prvním místě, se nechtěl za žádnou cenu vzdát a setrvačností se snažil přejet cílovou čáru. To se však nepodařilo. Vůz totiž hořel stále silněji, na poslední chvíli jezdec z kokpitu vyskočil,“ připomněl mosteckou anabázi trojnásobného vítěze proslulé čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans obchodní manažer pro sport společnosti AUTODROM MOST Jakub Krafek.

OMV MaxxMotion NASCAR Show

Organizátoři doufali, že se odjede i závodní víkend OMV MaxxMotion NASCAR Show. Z původního červnového termínu se přesunul na 14. a 15. listopadu. Po dohodě s promotérem však nakonec rozhodli o dalším odložení, a to do sezony 2021. Způsobila to přísná omezující opatření, jimiž vláda reagovala na podzimní výraznou eskalaci počtu nakažených nemocí covid-19 v České republice. Diváci tak přišli v letošní sezoně i o další slavnou osobnost motoristického světa. V hlavní kategorii EuroNascar PRO totiž působí v evropské sérii NASCAR Kanaďan Jacques Villeneuve, šampion F1 z roku 1997 a vítěz závodu 500 mil Indianopolis z roku 1995.


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři