Mise pokračuje

25.01.2019 10:17

Projekt plně elektricky poháněného závodního vozu Volkswagen ID. R vítězstvím a novým absolutním rekordem v závodě do vrchu Pikes Peak neskončil. Volkswagen Motorsport si stanovil další cíl - vytvořit nový rekord pro elektricky poháněná vozidla na Severní smyčce Nürburgringu.

Unikátní závodní automobil ID. R vznikl, aby propagoval strategii elektrifikace Volkswagenu v roli ambasadora připravovaných osobních automobilů s elektrickým pohonem, pro něž Volkswagen vytvořil novou značku I.D. Jeho cílem bylo vítězství v legendárním závodě do vrchu Pikes Peak. To se vloni nejen podařilo, ale plán byl překonán vytvořením nového absolutního traťového rekordu.

Nyní Volkswagen Motorsport zveřejnil svůj nový cíl - s vítězem a rekordmanem z Pikes Peaku Romainem Dumasem za volantem ID. R zaútočit na rekordní čas pro elektricky poháněná vozidla na nejvěhlasnějším závodním okruhu světa, jímž je Severní smyčka Nürburgringu.

Okruh Nürburgring byl vybudován v pohoří Eifel v letech 1925 až 1927. Horský okruh o délce 28,265 km sestával ze dvou částí - Severní a Jižní smyčky (Nordschleiffe a Südschleiffe). V celé délce ale byl využíván jen zcela výjimečně. Jižní smyčka, na níž se jezdil především závod Eifelrennen, se přestala používat v roce 1973. Základní tratí byla od samotného počátku Severní smyčka, v původní podobě dlouhá 22,8 km. Na té se až do nehody Nikiho Laudy v roce 1976 jezdila i Velká cena Německa.

V roce 1984 byl otevřen nový moderní okruh využívající původní cílovou rovinku a plnící všechny bezpečnostní standardy. Původní horský okruh ale zůstal zachován a v délce 20,81 km se pod tradičním jménem Nordschleiffe používá k testování - několik automobilek zde dokonce má stálé zázemí pro své vývojáře. Své schopnosti si na Severní smyčce zkoušejí i amatérští řidiči. Trať má unikátní charakter nejen pro svou délku a velký výškový rozdíl - je položena mezi 320 a 617 m n. m. - ale především ojedinělými kombinacemi 75 zatáček s dlouhou rovinkou Döttinger Höhe. Kombinovaná trať o délce 25,947 km, spojující nový okruh a Severní smyčku, se používá při závodě 24 hodin na Nürburgringu a mistrovství světa cestovních vozů.

Časy dosahované na Severní smyčce jsou etalonem pro nejrůznější kategorie sportovních a cestovních automobilů. Oficiální rekord na trati dlouhé 20,81 vytvořil už v roce1983 Stefan Belloff s vozem Porsche 956 časem 6:25,91 při závodě na 1000 km zařazeném do mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. V loňském roce tento čas překonal Timo Bernhard se speciálně upraveným prototypem Porsche 919 Hybrid Evo, vycházejícím z vozu LMP1, výkonem 5:19,546. Jeh vůz o hmotnosti 849 kg poháněl přeplňovaný čtyřválec o výkonu 530 kW (720 k) kombinovaný s elektromotorem o výkonu 324 kW (434 k).

V roce 2017 na Severní smyčce zajel skotský závodník Peter Dumbreck s elektricky poháněným čínským superautem Nio EP9 čas 6:45,90. Tento sportovní vůz měl v každém kole trakční elektromotor. Jejich celkový výkon byl 1 MW (1360 k) a vůz měl hmotnost 1735 kg. Právě jeho čas bude cílem rekordního pokusu, k němuž by se měl Romain Dumas s vozem ID. R vydat v létě 2019.

Při své rekordní jízdě na Pikes Peaku vůz ID. R poháněly dva trakční elektromotory s celkovým výkonem 500 kW (680 k) a vůz měl hmotnost 1100 kg. Pro jízdu na Severní smyčce bude podle technického ředitele Volkswagenu Motorsport Francoise-Xaviera Demaisona upravena především aerodynamika.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři