Neoficiální mistrovství světa „gétéček“ odstartovalo

12.02.2019 08:59

Intercontinental GT Challenge reprezentuje nejvyšší úroveň okruhového závodění s vozy GT. Ve stále se rozšiřující pyramidě seriálů pod hlavičkou promotérské organizace SRO tvoří pomyslný vrchol. Letošní kalendář sestává z pěti nejvýznamnějších vytrvalostních závodů světa na pěti kontinentech. Není tedy divu, že právě tato série je považována za neoficiální světový šampionát.

Úvodní podnik se odehrál o prvním únorovém víkendu v tropických vedrech vrcholícího australského léta. Více než šestikilometrový okruh Mount Panorama ve městě Bathurst na území Nového Jižního Walesu patří k nejdelším, ale také k nejužším na světě. Miniaturní únikové zóny a blízkost betonových bariér se spolehlivě starají o spoustu karambolů. Nebyla o ně nouze ani tentokrát a mnohé z nich postihly vyložené favority. Přestože 50 000 diváků si určitě přišlo na své, týmy už tak spokojené nebyly. V dnešní době až enormních tlaků na snižování nákladů všeho druhu se každý karambol nepříjemně promítá do ostře sledovaných rozpočtů, o zvýšeném riziku zranění raději ani nemluvě. Městské okruhy jsou možná specifickým způsobem atraktivní, ale představují anachronismus z pohledu současných trendů – zvyšování bezpečnosti a snižování nákladů. Obojí tam dostává na frak…

Společnosti SRO se přihlásilo osm výrobců sportovních vozů, kteří chtějí absolvovat letošní ročník IGTC. Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Mercedes, Nissan a Porsche nastoupily již k úvodnímu klání v Austrálii, Honda (zřejmě pod značkou Acura) se připojí od druhého podniku v USA. Pravidla umožňují každému výrobci nasadit čtyři vozy, z nichž dva nejlépe umístěné bodují do hodnocení značek. Většinou se jedná o soukromé či polosoukromé týmy, které však nezřídka využívají služeb továrních jezdců.

Audi vyrazilo do australské dvanáctihodinovky se čtyřmi speciály R8 LMS pod hlavičkou dvou australských týmů, Bentley mělo na startu dva Continentaly nové generace v režii „tovární“ stáje M-Sport. BMW reprezentovaly prostřednictvím svých vozů M6 F13 německé týmy Walkenhorst a Schnitzer, stejný počet automobilů Ferrari 488 stál na startovní čáře zásluhou čínské stáje HubAuto Corsa a švýcarské sestavy Spirit of Race. Silná armáda čtyř Mercedesů budila respekt, naopak se stárnoucími Nissany GT-R Nismo čínského týmu KCMG se na přední příčky příliš nepočítalo. Čtveřice speciálů Porsche 911 GT3 R pak doplnila peloton na solidní počet 20 účastníků IGTC, které doplňovaly pomalejší vozy GT4 či různé kreace z místních zdrojů.

Už kvalifikace napověděla, že startovní pole bude velmi vyrovnané. Z pole position vyrazil do celodenního klání Mercedes-AMG GT3 čínské stáje GruppeM Racing zásluhou Itala Marciella, jenž „vypálil“ skvělé kvalifikační kolo. V dramatickém závodě, kdy se pořadí přelévalo v závislosti na zvolených strategiích a výjezdech safety caru po četných kolizích, však musela posádka Raffaele Marciello/Maximilian Buhk/Maximilian Goetz vzít zavděk 3. místem. Vyrovnanou jízdou s určitou dávkou štěstí se k vítězství propracovala trojice Matt Campbell/Dennis Olsen/Dirk Werner s Porschem novozélandského Earl Bamber Motorsportu. Pro stříbro si dojeli Jake Dennis, Marvin Kirchhöfer a Matthieu Vaxiviere s Aston Martinem Vantage V12 švýcarského R-Motorsportu.

Jelikož Švýcaři nejsou přihlášeni do IGTC, pomyslný bronz nakonec bral v cíli čtvrtý Mercedes australské sestavy STM-Vodafone s hvězdami tamní série Supercars Jamiem Whincupem, Craigem Lowndesem a Shanem van Gisbergenem. Za pozornost stojí skutečnost, že po 12 hodinách dojelo prvních sedm vozů do cíle v rozmezí 51 sekund, mezi prvním a druhým byl rozdíl necelé 3,5 sekundy. Všech sedm nejlepších posádek absolvovalo 312 kol, což je historický rekord. Vypovídá to o dvou věcech: zaprvé o mimořádné vyrovnanosti a zadruhé o neustálém zrychlování.

Opět se potvrdilo, že automobily GT3 navzdory velmi odlišným koncepcím spolu mohou těsně bojovat. O to se stará poměrně složitý systém BoP (Balance of Performance) – tedy jakési vyrovnávání výkonnosti prostřednictvím různých minimálních hmotností, velikostí restriktorů, maximálních otáček, nastavení křídel a u přeplňovaných motorů i maximálních hodnot plnicího tlaku.

Ideální vyrovnanosti tímto způsobem samozřejmě nelze dosáhnout nikdy, ale pokud se nešvindluje, dá se při správné aplikaci všech soudobých měřicích metod dojít k velmi uspokojivým výsledkům. Že se to daří stále lépe, naznačuje postupný úbytek stížností na zvýhodňování toho či onoho. V minulosti totiž nebývalo výjimečné vynucování změn v systému BoP různými výhrůžkami ze strany jednotlivých výrobců. Možná i ty nakonec přispěly k tomu, že FIA v poslední době přistupuje ke stanovení hodnot BoP skutečně pečlivě, aby nevytvářela prostor pro zpochybňování.

Automobily GT3 představují nejen velmi kvalitní závodní techniku, která uspokojí profesionální jezdce a současně vyhoví hobby driverům, ale také dobrou obchodní příležitost pro jejich výrobce. Od roku 2013 se celosvětově prodalo více než 500 exemplářů a další rychle přibývají. Skupina GT3 se stala globální platformou, na níž vyrostly desítky seriálů doslova ve všech koutech planety. Supersportovní vozy exkluzivních značek jsou navíc samy o sobě atraktivní pro diváky.

Pokud se k vizuální přitažlivosti přidá ještě rychlost a vyrovnanost, na špičkové závodění je zaděláno. A nemusí se odehrávat přímo v IGTC, která je pro našince přece jenom dost vzdálená, jak vyplývá z přiloženého kalendáře. Stejné stroje v rukou neméně schopných pilotů bojují i jinde – třeba v ADAC GT Masters považovaném za jednu z nejkvalitnějších sérií na evropské půdě. A tahle podívaná už českému divákovi vzdálená není. Jeden její díl totiž zavítá o víkendu 18. a 19. května do Mostu.

Intercontinental GT Challenge 2019:

  1. - 3. 2. Mount Panorama Circuit (12 hodin) Bathurst (Austrálie)
  2. - 30. 3. Laguna Seca Raceway (8 hodin) Monterey (USA)
  3. - 28. 7. Circuit de Spa-Francorchamps (24 hodin) Stavelot (Belgie)
  4. - 25. 8. Suzuka International Racing Course (10 hodin) Suzuka (Japonsko)
  5. - 23. 11. Kyalami Grand Prix Circuit (9 hodin) Midrand (Jihoafrická republika)

Martin Růžek


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít