Nová podoba šampionátu vytrvalců

20.12.2018 07:16

Vytrvalostní závody automobilů, v posledních letech konané pod hlavičkou FIA WEC, čeká další z mnoha radikálních proměn. Současnou vrcholnou kategorii prototypů LMP1 od sezony 2020-21 nahradí automobily vycházející ze supersportů stavěných pro silniční provoz.

Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC se od sezony 2020 - 2021 pojede se zcela novými vozy - po současných prototypech budou vycházet z automobilů stavěných pro běžný silniční provoz, tzv. hyperautomobilů (hypercars).

Pravidla schválená Světovou radou automobilového sportu FIA vyžadují, aby jak motor s vnitřním spalováním, tak systém na rekuperaci energie na přední nápravě byly založeny na jednotkách „určených pro sériově vyráběné automobily homologované pro použití v silničním provozu“. Pro homologaci se bude vyžadovat výroba nejméně 25 automobilů včetně motorů a poté musí být vyrobeno 25 vozů vybavených hybridním pohonem s rekuperací energie (ERS), a to do konce první sezony WEC, v níž se začnou poprvé používat. Tato požadovaná produkce se zvýší na celkem 100 vozidel do konce druhé sezony WEC.

Úpravy motoru budou kromě bloku motoru a hlavy válců libovolné, ale pravidla uvádějí, že nebudou povoleny žádné úpravy motor-generátoru hybridního pohonu. Předpis nestanoví zdvihový objem spalovacího motoru ani to, zda bude mít atmosférické plnění nebo přeplňování. Klíčovým parametrem ale bude limit výkonu. Maximální výkon spalovacího motoru byl stanoven na 508 kW (680 k) a největší výkon hybridního systému ERS (Electric recovery system) bude 200 kW (268 k). Největší celkový výkon pohonné jednotky tedy bude 708 kW (950 k). Dodavatel systému ERS nesmí tento systém prodávat více než třem soutěžícím a přitom cena systému nesmí překročit 3 miliony eur.

Stejně tak bude limitován aerodynamický přítlak, aerodynamický odpor a celková aerodynamická účinnost vozů.

Největší délka vozu smí být 5000 mm a největší šířka 2000 mm. Minimální hmotnost byla stanovena na 1040 kg, což je víc než 980 kg oznámených v červnu během 24 hodin v Le Mans, kdy byl koncept hyperautomobilů poprvé představen. Stanoveno bylo také rozložení hmotnosti - zatížení přední nápravy musí být 48,5% s tolerancí 1,5 %. Pro vyrovnání výkonnosti a konkurenceschopnosti se bude používat dodatečná zátěž na základě předchozích závodů s maximem 50 kg.

Podle nových předpisů tedy specializovaní výrobci závodních prototypů, jako jsou Dallara, ORECA nebo Onroak, nebudou moci vyrábět speciální automobily pro tuto kategorii.

Po dobu pěti let platnosti této kategorie budou platit přísná omezení v rámci homologace. Výrobce nebo konstruktér bude moci homologovat dvě různé podoby vozu a v rámci období do sezony 2024-25 bude mít povoleno jen pět modernizací.

Nové technické předpisy již byly zveřejněny na webových stránkách FIA a zatím zachovávají stávající označení LMP. Promotér seriálu WEC, organizace Automobile Club de l'Quest, což je současně i pořadatel závodu 24 hodiny Le Mans, uvedl, že má v úmyslu vyzvat fanoušky, aby mu pomohli při výběru vhodného jména pro tuto novou kategorii.

Zájem o novou kategorii předběžně projevilo několik renomovaných výrobců supersportů.

Ing. Vladimír Rybecký

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři