Nový cíl Reinholda Joesta

04.08.2017 08:00

Tým Reinholda Joesta je jedním z nejúspěšnějších v historii Le Mans. Pamětníci si jej ale také pamatují z Mostu ze závodů Interserie, když na starou trať i nový autodrom přivezl unikátní prototypy Porsche a jezdecké hvězdy jako Henriho Pescarola a Klause Ludwiga.

Reinhold Joest sám závodil. Jezdil s malými auty, ale v roce 1969 usedl za volant Fordu GT40, s nímž debutoval v Le Mans. Poté usedal i do monstra Porsche 917. V roce 1972 šokoval svět, když si z muzea půjčil Porsche 908 LH a v Le Mans s ním dojel třetí. V roce 1972 koupil od Porsche prototypy 908/03 a tato auta se na mnoho let stala neodmyslitelnou součástí vytrvalostních závodů i Interserie.

V roce 1978 založil tým Joest Racing a stále více se věnoval jeho vedení, než svému závodění. Vozy Porsche 908/03, 935 a 956 skupiny C nasazoval jak v německém šampionátu DRM (předchůdce DTM), tak ve vytrvalostních závodech. V roce 1984 pro něj Klaus Ludwig a Henri Pescarolo dosáhli první vítězství v Le Mans a o rok později tentýž vůz s jinými jezdci vítězství zopakoval. Po změně předpisů pro skupinu C se v letech 1989 až 1993 Joest Racing přesunul k závodům IMSA v USA.

V 90. letech Joestův tým dovedl k vítězství v DTM vozy Opel Calibra. V roce 1996 se vrátil do Le Mans s prototypem vzešlým z nezvyklé spolupráce Porsche a Jaguaru, resp. týmu Toma Walkinshawa. S tímto Porsche WSC-95 v letech 1996 a 1997 dosáhl další dvě vítězství za sebou v Le Mans.

V roce 1998 začala nová éra Joestova týmu, když převzal zastoupení Audi ve vytrvalostních závodech, především v Le Mans. Začala vítězná série s vozem Audi R8, na nějž od roku 2011 navázal revoluční R15 poháněný turbodieselem V10 TDI a po roce 2012 R18 e-tron quattro s hybridním pohonem. Tato éra se vloni uzavřela, když Audi ukončilo účast ve vytrvalostních závodech, aby se mohlo věnovat formuli E. Joestův tým pro Audi vyhrál celkem jedenáctkrát v Le Mans a dvakrát vyhrál šampionát FIA WEC. Navíc v roce 2003 vyhrál jako tovární tým Bentley s vozy postavenými u Audi.

Nyní Joest Racing stojí před novým cílem - naučit v USA vyhrávat prototypy Mazda v závodech IMSA. Od letošní sezony IMSA vypsala novou vrcholnou kategorii prototypů DPi (Daytona Prototype internationals). Ta je po technické stránce shodná s předpisy LMP2, platné pro mistrovství světa FIA WEC a Le Mans. Smějí se tedy používat jen šasi čtyř předem vybraných výrobců Dallara, ORECA, Onroak/Ligier a Riley/Multimatic. Na rozdíl od LMP2 ale není jednotný dodavatel motorů, motory vycházejí ze sériové produkce. Aby se udržely náklady v rozumné výši, IMSA zavedla pro DPi princip vyrovnávání výkonnosti (BoP) s prototypy LMP2 poháněnými motory Gibson V8 4,2 l.

Nová kategorie přilákala do IMSA tři automobilky - Cadillac ve spojení s Dallarou, Mazdu s Multimaticem a Nissan s Ligierem. Pro sezonu 2018 tuto společnost rozšíří Honda, resp. její zámořská exkluzivní značka Accura, kterou bude zastupovat elitní Team Penske.

Letošní závody kategorie DPi se nesou ve znamení nadvlády vozů Cadillac. To se vedení Mazdy nelíbí, a proto zastoupením v závodech IMSA pověřilo tým Joest Racing pod hlavičkou Mazda Team Joest. Už osmdesátník Reinhold Joest ani šedesátiletý ředitel týmu Ralf Jüttner tedy navzdory už dosaženým úspěchům nemyslí na odpočinek. Tým sídlící ve Wald-Michelbachu vybuduje novou základnu v Atlantě. Vozy se šasi Multimatic budou pohánět přeplňované čtyřválce Mazda MZ-2.0T v úpravě AER.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít