Oficiální testy s nehodou

15.02.2018 14:07

Ve Valencii na okruhu Ricarda Torma právě skončily testovací jízdy všech vozů kategorie TCR připravených pro letošní sezonu. Výsledky testů budou základem pro výpočet vyrovnání výkonnosti BOP (Balance of Performance) pro všechny šampionáty této kategorie v roce 2018.

Na okruhu ve Valencii bylo připraveno 12 vozů jedenácti značek - v případě Hondy jak nový model Civic Type R, tak i vůz z loňské sezony.

Jako neutrální testovací jezdec byl vybrán Daniel Lloyd. K němu byl dodatečně povolán zkušený veterán Gianni Morbidelli, protože se ukázalo, že počet vozů přistavených ke dvoudenním testům je příliš velký na to, aby vše mohl stihnout jediný jezdec. Zatímco Lloyd nemá s vozy TCR mnoho zkušeností, Morbidelli naopak patří mezi nejzkušenější jezdce této kategorie. Během posledních tří sezon vyhrál šest závodů a šestkrát vybojoval pole position. V šampionátu TCR International skončil v roce 2014 jako čtvrtý a poté dvakrát šestý.

Jednotliví výrobci do Valencie s vozy poslali i své testovací jezdce. Prezentovali se zde tedy Mario Ferraris a Alfa Romeo Giulietta od firmy Romeo Ferraris, Rahel Freyová a Audi RS3 LMS, Josh Files a Esteban Guerrieri s Hondami Civic Type R 2017 a 2018 od JAS Motorsport, Gabriele Tarquini a Hyundai i30 N, Mike Halder a Kia c ’eed od firmy STARD K:Force, Michail Gračev a Lada Vesta, Alexander Heil a Opel Astra od Kissling Motorsportu, Aurélien Comte s Peugeotem 308, Franjo Kovač a Alex Morgan s Renaultem Mégane od Vukovič Motorsportu, Jordi Gené se Seatem Leon a Dieter Deping s Volkswagenem Golf GTi. Vozy Peugeot 308 a Honda Civic Type R 2018 byly zcela nové, ostatní prošly modernizací proti podobě, v jaké absolvovaly testování před rokem.

Po technické prohlídce všech vozů byl program rozdělen mezi testování na okruhu, kontrolu výšky těžiště a měření na válcích dynamometru BAPRO, kde se měřil průběh výkonu, síla potřebná ke změně rychlostních stupňů, točivý moment a plnicí tlak. Všechny vozy jezdily na trati s minimální hmotností 1265 kg včetně jezdce. Měření měli na starosti technici organizace TCR pod dohledem funkcionářů FIA.

Během dvoudenního testu každý vůz absolvoval pět nebo šest kol na ojetých pneumatikách a poté byly instalovány nové pneumatiky - ve všech případech se používaly Yokohama Advan. Cílem pro testovací jezdce nebylo zajet co nejrychlejší kolo, ale sérii rychlých maximálně vyrovnaných kol při plném respektování limitů tratě.

Testy zkomplikovala nehoda. V průběhu prvního dne v první zatáčce ve velké rychlosti po poruše brzdové soustavy Gianni Morbidelli narazil do bariéry a vážně poškodil vůz Renault Mégane. Morbidelli sám z nehody naštěstí vyvázl jen s modřinami na pravé noze.

Na Daniela Lloyda velmi zapůsobily pneumatiky Yokohama: „Nejdůležitější je jejich konsistence bez ohledu na auta. Vždy se chovaly úplně stejně - zahřály se stejně rychle a dosáhl jsem na nich nejlepší čas vždy ve stejném kole. Druhé kolo bylo vždycky nejrychlejší a poté se pneumatiky chovaly úplně stejně i přesto, že bylo docela chladno a nepoužívali jsme jejich ohřívání,“ upřesnil.

Kalkulace a následné úpravy v rámci Balance of Performance budou aplikovány na všech vozech od března, kdy se uskuteční oficiální testování nového světového šampionátu WTCR. Úpravy se budou používat ve všech seriálech pod hlavičkou TCR, tedy i v TCR Germany, jehož druhý závod se pojede koncem dubna v Mostě.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít