Opravdu ten lepší?

10.08.2022 13:52

Opakem přetáčivého smyku je nedotáčivý. Na první pohled se zdá, že jeho řešení je jednoduché, ale opak je pravdou.

„Nedotáčivý smyk se v rámci pudu sebezáchovy řeší překvapivě velmi obtížně, jelikož řidič stále vidí, kam jede. Oproti přetáčivému smyku, kde se mění krajina před očima,“ říká na úvod Petr Polanecký, instruktor kurzů bezpečné jízdy při autodromu Most.

Velmi zjednodušeně řečeno, k nedotáčivému smyku dojde, když přední kola ztratí přilnavost. Nedotáčivý smyk je tak vlastně smykem přední nápravy. Situaci, kdy auto odmítá zatočit, asi zažil každý řidič. Typické je to třeba při rychlém průjezdu kruhového objezdu. Stačí vyzkoušet limit přilnavosti vozidla a najednou dojde k situaci, kdy se nám auto začne hrnout přídí ven z oblouku. V extrému tak skončíte na jeho krajnici, případně až za ní… „Dnešní auta jsou z konstrukčního hlediska laděná jako nedotáčivá. Pro osádku je totiž bezpečnější narazit přídí do případné překážky, než aby vozidlo dostalo přetáčivý smyk a narazilo do stromu například bokem. Z hlediska ochrany posádky je čelní náraz tím nejlepším, neboť v přídi se nachází nejdelší a nejlépe navržená deformační zóna, čili je v tomto případě největší šance nehodu přestát bez následků,“ poznamenává Polanecký.

Co ale dělat, pokud nastane smyk přední nápravy? „V zásadě je to velmi jednoduché. Ubrat plyn, v případě vozidla s manuální převodovkou ještě sešlápnout spojkový pedál. A dále brzdit. Ne však krizově, ale postupně zvyšovat tlak na brzdový pedál, dokud jsme v zatáčce buď nezastavili, nebo už jsme na výjezdu ze zatáčky. Ovšem pozor, tohle lze uplatňovat pouze u auta s ABS. Velmi důležité je také koukat, kam chci jet, a nekoukat, kam mi jede auto. Pokud člověk kouká, kam jede, tak v rámci pudu sebezáchovy začíná zmatkovat a dělá nejčastěji tu hrubou chybu, že točí více do zatáčky, tím ale prohlubuje smyk – to je fatální chyba,“ vysvětluje Petr Polanecký. A dodává: „Volantem nehýbat (my už jsme si poloměr, nebo také rejd předních kol zvolili před zatáčkou, ale máme problém s jejich přilnavostí, která je nedostatečná. Zvětšíme ji ubráním plynu, a tedy brzděním motorem nebo sešlápnutím spojky a brzděním u vozů s ABS.“

Důvodem, proč nehýbat volantem je i to, že dnešní auta jsou vybavena systémem elektronické stabilizace jízdy ESP. „ESP a další podpůrné systémy zvyšují aktivní bezpečnost a skutečně pomáhají auto řídit v krizových situacích. Dokážou rozeznat, kam točíte volantem, a tedy směřují kola, kam se vozidlo pohybuje a tedy vyhodnotit, zda je auto ve smyku a případně v jakém. Auto s ESP ovšem neví, kam chceme jet. Tohle mu musí řidič sdělit natočením volantu. A proto už nepracujeme s volantem, aby nám ESP pomohlo situaci zvládnout,“ dodává Polanecký. „Stabilizační systém vám sice pomůže, ovšem situaci za vás nevyřeší. Tím, že mu necháme stále stejně natočená kola, tak mu dáváme najevo, že tam chceme. Samozřejmě nejlepší radou proti nedotáčivému smyku je předvídat a vůbec se do něj nedostat,“ uzavírá povídání Petr Polanecký, instruktor kurzů bezpečné jízdy při autodromu Most.

Připraveno ve spolupráci s časopisem AutoTip


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři