Pět tipů pro správné pneumatiky

17.01.2022 12:09

Při pořizování pneumatik je potřeba dodržet nejen jejich správný rozměr, ale i řadu dalších věcí. Které to jsou? A proč jsou zimní pneumatiky v létě nevhodné?

 

Jak známo, pneumatiky velmi ovlivňují jízdní vlastnosti vozidla. Nejde jen o to, zda máte správné či nikoliv, ale klíčové je také stáří pneumatiky. Jak správně vybrat pneumatiku pro vaše auto si shrneme v pěti bodech.

1. Vhodná pneumatika – Před hledáním správného obutí je nutné se nejprve podívat do technického průkazu (tzv. velký techničák). Zde najdete přesnou specifikaci pneumatik pro vaše auto. „Nutné je dodržet nejen rozměr, ale také zátěžový a rychlostní index,“ říká na úvod Jakub Michalovič, instruktor kurzů bezpečné jízdy při autodromu Most. Pokud pneumatika přesně neodpovídá uvedené specifikaci, můžete mít problémy na STK, případně při silniční kontrole Policií ČR.

2. Druh pneumatiky – Rozlišujeme letní, zimní a celoroční pneumatiku. „Zimní je oproti letní, zjednodušeně řečeno, měkčí, což zlepšuje její přilnavost už při teplotách pod sedm stupňů Celsia. Jedná se o dlouhodobou průměrnou hodnotu,“ říká Michalovič. A dodává: „Pro českou legislativu je zimní pneumatika ta označená M+S čili bláto + sníh. Bohužel tohle nemusí vždy znamenat, že pneumatika je vhodná pro zimní provoz.“ Tady velmi záleží na oblastech, kde se s autem běžně pohybujete. Pneumatika M+S má sice hluboký vzorek, čili je vhodná třeba do sněhu, bohužel zároveň také tvrdší směs, což znamená omezenou přilnavost na studeném asfaltovém povrchu. Zde mnohem lépe vyhoví pneumatika označená symbolem „trojitý vrcholek a sněhová vločka“. „Pneumatiku M+S tak doporučuji pouze na auta jezdící v lehčím terénu pro letní období, na zimu určitě ne,“ dodává Michalovič.

3. Zimní pneumatika v létě – Obecně platí, že v zimě má mít pneumatika hloubku vzorku alespoň čtyři mm, v létě stačí 1,6 mm. To i v případě, že se zimní pneumatiky takzvaně dojíždějí přes léto. „Zákon to nezakazuje, nicméně takováto pneumatika na horkém povrchu vozovek moc dobře nefunguje,“ upřesňuje Michalovič. Také pojišťovny udávají, že automobil musí mít vhodné pneumatiky pro dané období. Pokud dojde k nehodě auta se zimním obutím v létě, může to být důvod ke krácení pojistného plnění.

4. Stáří pneumatik – Tento údaj není zákonem stanoven. „Obecně se ale doporučuje maximálně čtyři roky pro zimní pneumatiky a šest až sedm pro letní pneumatiky,“ upřesňuje Jakub Michalovič. Stáří se počítá od data výroby pneumatiky, které je u každé vyznačeno, ale pouze z jedné strany. Jedná se o tzv. DOT. Za nápisem DOT je vždy výrobní kód pneumatiky a na konci ovál a v něm čtyři čísla. První dvě značí týden, druhá dvě rok, kdy byla pneumatika vyrobena,“ doplňuje Michalovič. Jen pro představu. Identická auta brzdí z rychlosti 50 km/h na mokrém asfaltu. Vozidlo s novou pneumatikou zastavuje na 10 m, identické vozidlo s dva roky starou pneumatikou zastavuje na 12 m.

5. Tlak v pneumatikách – „Pneumatiky se hustí vždy dle pokynů výrobce uvedených v tabulce (na víčku nádrže, na dveřích, na B sloupku, v návodu k obsluze) v závislosti na motoru, rozměru pneumatik, a hlavně dle aktuální zátěže. V rámci prvního ochlazení by se navíc měl tlak v pneumatikách zkontrolovat a případně dofouknout. Kontrola tlaku by měla proběhnout alespoň jednou měsíčně,“ říká Michalovič. „Bohužel realita je jiná. Většina řidičů spoléhá na pneuservis. Často se stává, že právě v pneuservisu to správně nenafouknou. Mně osobně se to stalo už třikrát, pneumatiky byly nafouklé lidově řečeno od oka, nikoliv podle tabulky. Proto pokud nemáme jistotu, že se jedná o kvalitní pneuservis, nebo nestojíme mechanikovi za zády, určitě na to nespoléhat,“ upřesňuje Michalovič. Jak je to ale u aut, která si sama kontrolují tlak v pneumatikách? Jednodušší systém pracuje se snímači otáček kola. Pokud pneumatika ujde, změní se obvodová rychlost otáčejícího se kola, což systém zaznamená. Bohužel ne vždy je to spolehlivé. Více se lze spolehnout na systém, který měří přímo únik tlaku.

 

TIPY V KOSTCE

CO DĚLAT
Mít předepsané pneumatiky
Zimní v zimě, letní v létě
Hustit na předepsaný tlak

CO NEDĚLAT
Jezdit na starých pneumatikách
Jezdit na opotřebených pneumatikách

 
Text: Tomáš Dusil a Jakub Michalovič, foto: Frank Albrecht, unsplash


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři