Pozvolnější příchod robotických aut

20.11.2018 10:43

Navzdory mnoha letům usilovné práce plně autonomní závodní vozy společnosti Roborace stále ještě nezačaly závodit v rámci podniků formule E. Nyní Roborace oznámila řadu změn v projektu a stanovila si za cíl zahájit novou závodní sérii v příštím roce.

Místo toho, aby nasadila futuristický Robocar bez kokpitu, přestavený v loňském roce, společnost Roborace, vedená šampionem formule E ze sezony 2016/2017 a bývalým pilotem F1 Lucasem di Grassim, odstartuje svou inaugurační sezonu s modernizovanou verzí vozidla DevBot 2.0, což je druhá generace vývojového prototypu autonomního vozu.

Z konstrukčního hlediska DevBot 2.0 vychází z prototypů kategorie LMP2 a na rozdíl od plně autonomního Robocaru má kokpit. V první polovině každého závodu bude pilotováno řidičem, zatímco v druhé polovině závodu nad ním převezme kontrolu autonomní systém. Roborace tedy v první sezoně upouští od plně autonomního provozu.

DevBot 2.0 si zachovává podobu již delší dobu testovaného prototypu. Oproti první generaci bude mít pohon zadních kol místo pohonu všech kol. Má pozměněnou atraktivnější karoserii s velkým křídlem na zádi, LED osvětlení a nový hardware. Tento DevBot 2.0 se bude používat pro první dvě sezony označované jako Alpha a Beta. První sezony se pravděpodobně zúčastní méně než deset vozů. Di Grassi říká, že se staví šest nebo sedm nových vozů. Iniciativa autonomních automobilů Roborace chce svou inaugurační sezonu zahájit jako další vývojovou fázi na jaře příštího roku v rámci doprovodného programu některých závodů formule E.

Generální ředitel společnosti Roborace Lucas di Grassi vysvětlil, že se tím má usnadnit sledování technologie bez lidského řidiče: „Původní myšlenkou bylo použít Robocar, ale změnili jsme názor. Spojení s jezdcem, který vůz řídí a potom vystoupí, poskytne divákům mnohem lepší ukázku rozdílu mezi lidskou a autonomní jízdou. Nejdůležitější je, aby motoristický sport měl i nadále lidskou složku. Vždycky to byla záležitost člověka a stroje.“

Podle di Grassiho Roborace stále vyvíjí takový software, aby zajistila, že vozy budou moci závodit v těsném kontaktu. Připouští ale, že konečný formát závodů ještě není stanoven.

Po vyhodnocení toho, jak koncept bude fungovat v sezonách Alpha a Beta, má Roborace v plánu v roce 2021 přejít na Robocar ovládaný umělou inteligencí, což bude považovat za svou první řádnou sezonu. V nadcházejících letech Roborace očekává, že se seriál bude dramaticky rozvíjet.

Současný Robocar, oficiálně představený na počátku roku 2017, je zcela autonomní a má odvážný design bez kokpitu. To se však pravděpodobně změní, protože Roborace zvažuje, že by se i definitivní auto mohlo ovládat řidičem. Půjde tedy o určitou kombinaci vozidel Roborace a DevBot 2.0. Předpokládá se, že tento vůz bude mít výkon více než 1000 kW (1341 k) díky čtyřem elektromotorům, z nichž každý bude pohánět jedno kolo.

Do první sezony Roborace se již zaregistrovaly dva týmy. Kalendář závodů se očekává na konci roku. Roborace účastníkům dodá hardware, bude koordinovat logistiku a centrálně udržovat vozy, přičemž týmy budou odpovědné pouze za software. To firmě Roborace umožní vstoupit do šampionátu s jedním vlastním vozem jako otevřenou platformou, čímž umožní, aby studenti vysokých škol či jednotlivci vyvíjeli vlastní závodní algoritmy, předvedli své schopnosti a poté byli najati profesionálními týmy.

Ing. Vladimír Rybecký

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři