Premiéra Robocaru v Goodwoodu

24.07.2018 07:38

Přijdou závodníci o práci? Naznačila to premiéra vozidla společnosti Roborace, které při Festivalu rychlosti v Goodwoodu projelo trasu závodu do vrchu bez řidiče. Při podniku zaměřeném především na připomínky nejslavnějších etap historie motorsportu se ukázala i jeho možná budoucnost.

Společnost Roborace před časem ohlásila úmysl pořádat seriál závodů pro plně autonomní vozidla. Svůj úmysl doložila vyobrazením atraktivního robotického vozidla Robocar. Jeho futuristické šasi navrhl Daniel Simon, tvůrce vozidel pro filmy jako jsou Tron: Legacy nebo Nevědomí (Oblivion). Roborace plánuje vyrobit sérii takovýchto vozidel a nabídnout je závodním týmům jako základ pro programování API (Application for programming interface). Vozidla budou identická, ale týmy v nich budou používat vlastní software, takže místo závodníků budou mezi sebou soupeřit tvůrci softwaru a algoritmů. Roborace chce tyto závody připojit v roli doprovodného programu při podnicích formule E.

Roborace v rámci přípravy vyrobila dva prototypy DevBot, o kterých jsme v našem blogu psali vloni. Ty ovšem vznikly ze závodních aut a byly v nich všechny běžné řídicí prvky, takže do nich mohl usednout i řidič.

Robocar ovšem je něco úplně jiného. Ten je od základu navržen jako čistě robotické vozidlo. Firma Roborace už s ním absolvovala řadu testů na okruzích, ale jízda v Goodwoodu znamenala velkou premiéru na veřejnosti. Přitom už na první pohled tímto vozem nadchla i ty nedůvěřivé, protože koncept futuristického designu zůstal zachován, takže Robocar vypadá opravdu skvěle.

Vozidlo Robocar pohánějí čtyři trakční elektromotory o výkonu 135 kW a má hmotnost 1350 kg. Stejně jako jiná autonomně ovládaná vozidla využívá kamery, radar, ultrazvukové snímače a LiDar k mapování situace kolem vozidla a pohybuje se na základě informací získaných z GPS. Data vyhodnocuje a vůz poté řídí počítač Nvidia Drive PX2.

Před 55 000 diváky při Festivalu rychlosti v Goodwoodu Robocar společnosti Roborace jako první vozidlo bez řidiče, pouze s využitím umělé inteligence, absolvoval trasu 1,87 km dlouhého závodu do vrchu bez sebemenších problémů. Robocar mohl z bezpečnostních důvodů (nejsou zde bezpečnostní zabezpečení běžná pro závodní tratě a nejezdí se zde na čas) jet nejvyšší rychlostí omezenou na 120 km/h. Ovšem jistota, s jakou se vozidlo pohybovalo, ukazuje, že se projekt ubírá správným směrem.

Robocar nebyl jediným autonomním vozidlem v Goodwoodu. Ovšem historický Ford Mustang z roku 1965, vybavený autonomním systémem vyvinutým ve spolupráci německé společnosti Siemens a univerzity v Cranfieldu, měl při jízdě mnoho potíží. Pohyboval se velmi pomalu, kličkoval po trati a do jeho řízení musel několikrát zasahovat operátor, aby předešel nehodě.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít