Project Black S nabízí pohled na budoucnost motorsportu

09.10.2018 07:31

Prototyp nazvaný Project Black S vzešel ze spolupráce automobilky Infiniti s týmem formule 1 Renault Sport. Jeho duální hybridní pohon ukazuje možnosti vysoce výkonné, ale i vysoce efektivní pohonné jednotky pro motoristický sport nejbližší budoucnosti.

Infiniti je exkluzivní značka automobilky Nissan, tedy člena Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Infiniti je po mnoho let i technickým partnerem týmů formule 1 - nejprve Red Bull Racingu a nyní Renault Sport Formula One Teamu. Z těchto spoluprací vzešlo několik zajímavých projektů vysoce výkonných sportovních automobilů.

Project Black S vychází ze sériového sportovního kupé Infiniti Q60. V tomto voze Renault Sport Formula One Team aplikoval technická řešení vyvíjená pro pohonné jednotky formule 1. Cílem je na tomto prototypu ukázat maximální možnosti výkonnosti, dynamiky a inteligentního řízení pohonné jednotky ve spojení s vysoce účinnou aerodynamikou.

Počáteční stav projektu byl prezentován na autosalonu v Ženevě na jaře 2017. Od té doby se vývoj významnou měrou posunul po stránce snížení hmotnosti, zlepšení aerodynamiky a především zlepšení parametrů pohonné jednotky aplikací systémů rekuperace energie.

Motor VR30 je třílitrový V6 s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Je spojen se dvěma systémy rekuperace energie, a to tepelné MGU-H (Motor/Generator Unit - Heat), který generuje elektrickou energii z tepla uvolňovaného při akceleraci, a kinetické MGU-K (Motor/Generator Unit - Kinetic), který využívá energii uvolňovanou při zpomalování a brzdění.

Je to poprvé, kdy motor využívá rekuperaci tepelné energie mimo formuli 1 a prototyp Porsche 919 LMP1, ale vůbec poprvé, kdy tento systém pracuje se dvěma turbodmychadly (ve formuli 1 je povoleno jen jedno turbo a také Porsche 919 u svého čtyřválce používalo jen jedno). Je proto osazen třemi motor/generátory - jedním v systému MGU-K a dvěma pro MGU-H, tedy pro každou větev výfukového systému odděleně.

Získaná elektrická energie se ukládá v lithio-ionovém akumulátoru s kapacitou 4,4 kWh. Tato energie se, stejně jako v pohonných jednotkách formule 1, využívá dvěma způsoby. Prvním je eliminace zpoždění reakce turbodmychadel jejich roztáčením pomocí elektromotorů systému MGU-H. Druhým využitím je zvýšení výkonu resp. točivého momentu spalovacího motoru při akceleraci, když elektromotor systému MGU-K přidává 120 kW. U testovacího prototypu je elektromotor připojen k zadní nápravě spolu se spalovacím motorem jako ve formuli 1, zatímco prototypy LMP1 podobně koncipované systémy využívají k pohonu předních kol.

Standardní motor V6 3,0 l twin-turbo má výkon 298 kW (405 k). Pomocí duálního hybridního systému se zvýšil na 420 kW (571 k). Významným důsledkem použití duálního hybridního systému je rovněž, stejně jako ve formuli 1, výrazné snížení spotřeby paliva při zvýšení výkonnostních parametrů.

Project Black S je součástí plánu úplné elektrifikace automobilů Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi do roku 2021. Současně ukazuje možnosti směřování vývoje supersportovních automobilů i pro použití v motoristickém sportu v různých kategoriích GT. Je současně dokladem toho, že zdánlivě nesmyslný vývoj současných pohonných jednotek formule 1 může mít velký význam pro vývoj motorů v jiných závodních kategoriích, ale i pro sériovou produkci.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři