Rady experta na bezpečnost silničního provozu Jiřího Patery
Technika bezpečné jízdy – aquaplaning
Aquaplaning nastává, když se před pneumatikami hromadí velké množství vody, v důsledku čehož se vodní klín tlačí pod pneumatiky. Tím se vytváří mezi pneumatikami a povrchem vozovky tenká vrstva vody. Tato vrstva je příčinou rozdílu přilnavosti mezi pneumatikami, které přilnou k vozovce, a pneumatikami, jež zcela ztratí kontakt s vozovkou a vozidlo přestane být ovladatelné. Při vzniku aquaplaningu mají pneumatiky nulovou obvodovou rychlost (jsou zablokované). Řidič tak čelí velice nepříjemné a nebezpečné situaci, kdy vůz nelze řídit ani brzdit.
Kdy aquaplaning hrozí?
Aquaplaning hrozí zejména při prudkých, přívalových deštích nebo při průjezdu loužemi či vyjetými kolejemi na vozovce plnými vody. Hlubší vrstva vody (například louže) je často po straně vozovky, podél krajnice, nebo ve vyjetých „kolejích“ v jízdních pruzích.
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PRAVIDLO: PŘI DEŠTI A PO NĚM JE TŘEBA JEZDIT POMALEJI!
Faktory podporující vznik aquaplaningu
Vysoká rychlost - pneumatiky nemají čas vodu odvádět, a vodní klín tak vytvoří mezeru mezi povrchem vozovky a pneumatikou (pneumatiky vozidla nedokážou vstřebat vodu do drážek vzorku a odvést ji mimo plochu, kterou se pneumatiky musejí dotýkat vozovky)
Hloubka dezénu - opotřebované, sjeté pneumatiky nemají dostatečně hluboké drážky pro odvod vody
Tlak v pneumatikách - nedostatečně nahuštěné ale i příliš nahuštěné pneumatiky zvyšují riziko aquaplaningu
Faktory oddalující vznik aquaplaningu
Snížená rychlost - vyšší přítlak automobilu k vozovce, více času na správnou reakci řidiče
Pneumatiky - pneumatiky vozidla s dostatečně hlubokým vzorkem (min. 4-5 mm) dokážou vstřebat vodu do drážek vzorku a odvést ji mimo plochu, kterou se pneumatiky musejí dotýkat vozovky
Tlak v pneumatikách - vždy podle návodu výrobce automobilu
Nelze spoléhat na elektronické systémy
Elektronické systémy pro regulaci stability (ESP) aquaplaningu předcházet nedokážou, fungují totiž pouze při kontaktu pneumatik s vozovkou. Do určité rychlosti bude ESP stabilizovat vozidlo teprve poté, kdy pneumatiky znovu získají trakci (přilnavost).
Odkaz na video:
http://www.zkouknito.cz/video_157246_aquaplaning-na-dalnici
Další články
- Rady experta na bezpečnost silničního provozu Jiřího Patery (17.04.2019)
- Carbonia Cup vstoupil v Mostě do deváté sezony (08.04.2019)
- Bez BoP to nejde (27.03.2019)
- Výkladní skříň vytrvalostních závodů na rozcestí (19.03.2019)
- Pomohou změny zlepšit předjíždění? (12.03.2019)