Spojení gigantů se stává realitou

09.11.2018 09:10

Za branami továrny BMW v Dingolfingu proběhl první test vozu BMW M4 DTM s přeplňovaným dvoulitrovým motorem. Znamená to začátek zcela nové éry, kdy pod hlavičkou Class 1 spojí síly dva významné šampionáty - německé DTM a japonské Super GT.

BMW se v motoristickém sportu v současné době intenzivně zaměřuje na přípravu vozu pro příští sezonu německého mistrovství DTM. V té dojde k radikální změně, začnou se používat vozy nově vytvořené kategorie Class 1 poháněné dvoulitrovými motory přeplňovanými turbodmychadlem. Proti stávajícím motorům V8 4,0 l bez přeplňování změna přinese nárůst výkonu asi o 100 k (74 kW)na 620 k (455 kW) a z toho plynoucí vyšší rychlost vozů.

Původní jednoduché osmiválce tedy nahradí výrazně výkonnější, ale také mnohem hospodárnější motory. Všechny modifikace, související se zabudováním nového motoru, již byly na voze BMW M4 DTM aplikovány. Patří mezi ně především úprava nasávacích a výstupních otvorů, stejně jako úpravy související se systémy sání a výfuku. Další fáze vývoje nového závodního vozu tak, aby vyhovoval předpisům Class 1, se uskuteční před homologací vozu.

BMW M4 DTM v nové podobě po úpravách podle specifikací třídy Class 1 a poháněné nově vyvinutým dvoulitrovým čtyřválcem BMW Turbo Power se poprvé objevilo v jízdě za branami továrny BMW v Dingolfingu. První kilometry za volantem vozu absolvoval tovární pilot Bruno Spengler.

„Po prvních kilometrech s novým DTM motorem se už nemohu dočkat nové sezóny. Už si dokážu představit, kolik radosti zažiju za volantem tak mocného BMW Turbo Power. Větší výkon je jednoznačně znát. Nebude možné jet tak často plný plyn jako dřív, nejvyšší rychlost přitom ale bude vyšší. Za volantem budeme muset pracovat ještě intenzivněji,“ řekl Kanaďan Spengler po prvním testu.

 „BMW Turbo Power zažívá úspěchy ve světě automobilových závodů téměř 50 let. Již v roce 1969, kdy BMW poprvé nasadilo v závodech cestovních vozů přeplňovaný motor, vybojoval Dieter Quester s BMW 2002 TI titul mistra Evropy. V roce 1973 bylo BMW prvním německým výrobcem, který měl v podobě vozu BMW 2002 turbo ve své sériové produkci přeplňovaný motor. Nyní začínáme další kapitolu tohoto příběhu v DTM,“ řekl šéf BMW Motorsport Jens Marquardt.

Japonský šampionát Super GT na předpisy Class 1 přejde až o rok později, tedy od sezony 2020. Až poté by se mělo příznivě projevit sjednocení předpisů rozšířením počtu zúčastněných značek v obou seriálech, tzn. možnost použití japonských vozů Honda, Toyota (Lexus) a Nissan v DTM a účastníků DTM v Japonsku. Vozy ovšem nebudou identické, protože v rámci Super GT se jezdí převážně vytrvalostní závody na rozdíl od sprintů v DTM.

První oficiální test organizace ITR v rámci příprav na sezonu 2019 je naplánován na 11. až 14. listopadu 2018 v portugalském Estorilu. Po odchodu Mercedesu-AMG z DTM zůstávají v šampionátu BMW a Audi, ale už v příští sezoně by se měly objevit i vozy Aston Martin, stavěné ve spolupráci se závodním oddělením Mercedesu HWA.

Šéf organizace ITR, pořádající šampionát DTM, Gerhard Berger už komentoval i požadavky na další vývoj techniky, a to použití hybridního pohonu ve formě systému rekuperace kinetické energie KERS. Automobilky tento systém v souvislosti s proměnou podoby sériových vozů budou prosazovat, ale Bergerovi vadí zvýšení hmotnosti vozu o 150 kg a vysoké náklady. „Zatím jsme učinili první krok přechodem na efektivnější turbomotory,“ řekl Berger.

Ing. Vladimír Rybecký

 


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři