Správné sezení za volantem: Pohodlí i bezpečnost

16.02.2022 16:46

Moderní auta jsou stále bezpečnější a pohodlnější. Jenže pokud v nich řidič nevhodně sedí, z uvedených vlastností pranic nezíská.

Jak má řidič v autě sedět? Na to jsme se zeptali Marka Kohoutka, instruktora kurzů bezpečné jízdy při autodromu Most. „Obecně platí, že řidič by měl na svém místě sedět tak, aby z něj jednak viděl a jednak snadno dosáhl na ovládací prvky.“ Celá záležitost je ale mnohem složitější. „Nejprve je třeba nastavit vzdálenost sedadla od pedálů. Při správném seřízení musí při úplném sešlápnutí pedálu spojky (až na podlahu) zůstat levá noha mírně pokrčená v koleni,“ říká Kohoutek. A hned přidává dva důvody: „Při střetu má člověk tendenci se zapřít nohama. Pokud je ale ta levá natažená, přenáší se přes ni energie nárazu na pánev a dále do páteře, což často vyústí ve vážné zranění.“ Druhým důvodem je brzdná dráha. „Zejména u vozů se samočinnou převodovkou mají lidé tendenci si v autě více hovět, a tudíž sedět dále od pedálů.“ Protože ten spojkový zde chybí, řeší se optimální nastavení takto: vložíte levou nohu mezi brzdový pedál a opěrku levé nohy až na podlahu, o níž se nohou opřete. Ta musí opět zůstat v koleni mírně pokrčená.

Nyní nastavíme opěradlo vůči volantu. „K tomu je potřeba se usadit, opřít se zády zcela do opěradla a následně předpažit ruce. Jejich zápěstí musí být volně položeno na věnci volantu v poloze 12 hodin,“ vysvětluje Marek Kohoutek. "Bohužel při kontrole správné vzdálenosti od volantu lidé často odlepují záda v ramenou, což je špatně. „S rameny na opěradle uchopte volant v poloze tři čtvrtě na tři - ruce musí být v loktech mírně pokrčené. Pokud volantem otočíte například doleva, pravá ruka by se měla propnout, až když se na věnci volantu dostane na devátou hodinu,“ upřesňuje Kohoutek. Pokud řidič sedí od volantu dále, než by měl, dojde k propnutí ruky při otáčení dříve (třeba na 11. hodině).

Sedíme tedy pohodlně a správně. Je zde ale ještě možnost dalšího nastavení. A to opěrky hlavy. „Její horní plocha by měla s temenem hlavy tvořit rovinu nebo být o malinko výše. V žádném případě se nesmí stát, aby vám hlava zapadla mezi opěrku a opěradlo sedadla,“ varuje Kohoutek. Ohledně seřízení sedadla na výšku platí, že máte sedět tak, abyste mezi hlavu a stropnici vložili alespoň pěst.

Pozor na to, že u mnoha aut se zvedá pouze zadní část sedadla. Člověk pak sjíždí pod pedály, na což je třeba pamatovat. „U některých aut lze měnit nezávisle výšku přední a zadní části sedáku. Zde je třeba brát zřetel na to, aby přední hrana sedáku nenadlehčovala pravou nohu. Nesmí být cítit tlak na stehno těsně za kolenem,“ vysvětluje instruktor z kurzů bezpečné jízdy. Podle něj takto nastavené sedadlo způsobuje problémy zejména při panickém brzdění.

Jaké jsou nejvážnější nešvary řidičů při sezení za volantem? Třeba když někdo sedí příliš blízko. „Při aktivaci airbagu dojde k zachycení těla letícího dopředu a následně k jeho zpětnému pohybu, kdy zamíří zase vzad. V extrému pak může dojít k poranění krční páteře, či dokonce ke zlomení vazu,“ říká Kohoutek. Řidič tak nesmí být při jízdě nalepený na volantu. Opakem je takzvaná „poloha ležícího střelce“. Řídit auto v pololeže je asi to nehorší co může být. Problém je nejen s vyvinutím dostačené síly na brzdový pedál, neboť chybí opora zad, ale také v citlivém ovládání automobilu, pokud dojde ke smyku či ztrátě přilnavosti. Současně je taková poloha pro tělo mimořádně vysilující, i když se to na pohled moc nezdá. „Přibližně 65 procent případů mikrospánku má příčinu v příliš dozadu položeném, respektive naklopeném opěradle. Dochází pak ke značnému namáhání zad, což je obecně velmi únavné,“ uzavírá povídání o správném sezení za volantem Marek Kohoutek.

  

TIPY V KOSTCE

CO DĚLAT
Zajistit správnou vzdálenost od pedálů a volantu.
Nastavit správně výšku opěrky hlavy.
Nastavit sedadlo správně na výšku.

CO NEDĚLAT
Nesedět příliš blízko ani příliš daleko od volantu a pedálů.
Za volantem neležet.
Pamatovat na příliš nízko nastavenou opěrku hlavy.

Text T. Dusil, AutoTip foto: unsplash


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři