Supermarkety těží z techniky F1

20.11.2017 12:32

Významné snížení spotřeby elektrické energie potřebné pro chladicí boxy, a tím i nižší provozní náklady, umožňuje obchodní síti Sainsbury`s dosáhnout využití techniky získané od týmu formule 1 Williams.

Chladicí boxy a mrazáky jsou největšími polykači energie v potravinářských supermarketech. Významné snížení spotřeby energie pro tyto spotřebiče bude v 1400 prodejnách ve Velké Británii dosaženo využitím technologie aplikované u přítlačného křídla monopostu formule 1 Williams. Celková úspora za pomoci technologie F1 by tak mohla dosáhnout až 44 MWh ročně.

Zařízení, vycházející z přítlačného křídla na zádi monopostu formule 1, přináší významné úspory - na základě laboratorního testování jde až o 30 procent. S úspěchem jej vyzkoušeli v padesáti prodejnách druhého největšího britské prodejního řetězce Sainsbury`s. Reálná úspora energie je minimálně 15 procent, což při množství používaných chladicích boxů znamená skutečně astronomické snížení nákladů. Na základě tohoto úspěšného ověření se zařízení nyní instaluje v dalších provozovnách. Do poloviny roku 2018 by jich mělo být 360.

Společnost Williams Advanced Engineering úzce spolupracuje s britským start-upem Aerofoil Energy na vývoji zařízení vycházejícího z aerodynamických a termodynamických analýz. Na základě nich se podařilo udržet ochlazený vzduch v prostoru chladicích boxů. Jejich přední část nyní zdobí malé, šesticentimetrové aerodynamické plošky - aerofoily, jejichž tvar vychází ze zadního křídla vozu F1. Chladný vzduch, který kolem nich proudí, se vrací do chlazeného prostoru.

U standardních chladicích boxů chladný vzduch proudí do prostoru prodejny, což je nekomfortní pro kupující a přináší energetické ztráty pro provozovatele. V systému WAD a Aerofoil Energy se s pomocí křidélek vytváří velmi účinná clona chladného vzduchu. Tvar křidélek vychází ze systému snížení aerodynamického odporu (DRS), který se ve F1 používá pro usnadnění předjíždění na rovinkách.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři