Nezapomínejme na ty, bez nichž se závodit nedá
Organizace jakékoliv motoristické disciplíny - od amatérských soutěží až po mistrovství světa formule 1 - se neobejde bez pomoci lidí v zázemí - traťových komisařů. Těmi se může stát prakticky kdokoliv, komu to dovoluje zdravotní stav, bez ohledu na pohlaví a věk. Samozřejmě ale pouze dospělí.
Motoristický sport je všeobecně vnímán jako disciplína vyžadující ohromné investice. Pro nadšence, kteří se v motoristickém sportu chtějí aktivně angažovat, a přitom se obávají, že si to nemohou dovolit, se nabízí ještě jedna příležitost. Mohou být přímo v nejtěsnějším kontaktu s děním na trati, aniž by museli vynaložit astronomické sumy.
Práce traťových komisařů je víc než jen koníčkem. Pro mnohé z nich se stává celoživotním posláním. Tito lidé se pohybují v blízkém kontaktu se závodní technikou, a ač si to většina jeho účastníků ani diváků často neuvědomuje, jsou nedílnou součástí motoristického sportu. Pokud si jejich přítomnost neuvědomují, jde vlastně o ideální stav, protože když není potřeba zásah traťových komisařů, vše probíhá tak, jak má.
Práce v blízkosti závodní trati je samozřejmě spojena s jistou mírou rizika. Proto musejí být traťoví komisaři dokonale proškoleni, být patřičně vybaveni a dodržovat veškeré bezpečnostní předpisy. Jde při tom nejen o bezpečnost jich samotných, ale i závodníků a samozřejmě především diváků kolem trati. Právě diváci občas pro traťové komisaře (především při rallye) představují ten největší problém, protože občas odmítají dbát jejich pokynů a nejsou ochotni dodržovat předpisy, které je mají chránit.
Práce traťového komisaře nabízí těm nejaktivnějším i příležitost k dalšímu růstu v rámci organizace motoristického sportu. Víkendový koníček se pak může proměnit i v povolání. Pro mnohé významné činitele byla práce traťového komisaře příležitostí ke vstupu do motoristického sportu a další úspěšné kariéře.
Práce traťových komisařů se hodně liší podle jednotlivých disciplín, prostředí, v němž se odehrávají, i dalších specifik. Základní požadavky, kladené na traťové komisaře, jsou ale společné. Jejich příprava jim poskytuje důležité znalosti, které mohou uplatnit i jinde v životě - od základů záchranářských technik po první pomoc. K tomu se přidávají potřebné vědomosti jak správně reagovat, například jaké kdy používat signalizační vlajky.
I když to není důvod, proč svou činnost vykonávají, traťoví komisaři jsou lidé, kteří si od motoristických fanoušků zaslouží velké uznání.
Ing. Vladimír Rybecký
Další články
- Nezapomínejme na ty, bez nichž se závodit nedá (03.09.2017)
- V Maďarsku lépe než se čekalo (01.09.2017)
- Honda vstupuje do světa GT3 (29.08.2017)
- Vycházející hvězda a bezejmenný hrdina (25.08.2017)
- GT4 v Evropě expanduje (22.08.2017)