Touha po rychlosti

09.02.2018 10:24

V těchto dnech jsme se rozloučili s Gérardem Welterem, věhlasným automobilovým designérem a tvůrcem mnoha legendárních vozů značky Peugeot. Nesmazatelně se ale zapsal i do historie závodů. Stál u zrodu mimořádného rekordu, který bude jen těžko překonán.

Gérard Welter se proslavil především jako automobilový designér, jehož celá kariéra byla spojena s Peugeotem. Nastoupil k ní ve svých 18 letech a postupně se dopracoval až na místo ředitele stylistického centra automobilky Peugeot. Tento post zastával v letech 1998 až 2007. Jeho nejslavnějším dílem se stal model 205, přičemž se podílel i na vzniku sportovních verzí 205 T16 a 205 GTi, tedy vozu, který byl nedávno zvolen za nejlepší hot hatch v historii. Kromě toho stál i u zrodu modelů 304, 604, 305, 405, 406 a sportovní RCZ, ale i mnoha atraktivních konceptů.

Gérard Welter ale byl také významnou osobností motoristického sportu. Kromě své hlavní pracovní náplně spolu se svým přítelem a kolegou z Peugeotu Michelem Meunierem založili tým WM. V něm stavěli sportovní prototypy s mechanikou z vozů Peugeot. V letech 1976 až 1989 vozy WM-Peugeot pravidelně startovaly v Le Mans. Patřily ke koloritu tohoto závodu, ale nikdy se od nich nečekalo nic mimořádného. Nicméně v roce 1980 Roger Dorchy a Guy Fréquelin dojeli s vozem WM-Peugeot P79/80 na krásném čtvrtém místě. To bylo v roce, kdy Francouzi slavili nečekané vítězství a třetí místo vozů Jeana Rondeaua, přičemž vítěz dokonce porazil i tovární Porsche!

V dalších letech vozy WM zaujaly Projektem 400, což vyjadřovalo snahu překonat na rovince v Le Mans hranici 400 km/h. Welter proto navrhl vůz WM-Peugeot P88 s karoserií zaměřenou na extrémně malý aerodynamický odpor, což se týkalo i chladičů a mezichladičů stlačeného vzduchu, které se na dlouhé rovince částečně uzavíraly, a inovativního vedení chladicího vzduchu. Plán skutečně vyšel, když v roce 1988 Rogeru Dorchymu naměřili v kvalifikaci na rovince les Hunaudiéres rychlost 407 km/h. V závodě samotném to poté bylo 405 km/h, což bylo ve vzácné (jistě náhodné…) shodě s označením nového modelu Peugeot 405. Konfigurace vozu ovšem měla nepříznivý dopad na turbodmychadlo, chlazení motoru a přetěžování elektrických obvodů. Očekávaným výsledkem bylo, že těžko ovladatelný vůz na trati dlouho nevydržel. V současné době, kdy rovinku v Le Mans zpomalily dvě šikany, už na světě nenajdeme okruh s dost dlouhou rovinkou, aby mohl být Dorchyho rekord v dohledné době překonán.

Welterův zájem o Le Mans tím ale neskončil. V roce 1990 společně se svou ženou Rachel založili nový tým Welter Racing. V roce 1990 jejich vůz WR poháněný motorem Peugeot 1,9 turbo vyhrál třídu C3. V roce 1995 po změně technických předpisů se vozy WR-Peugeot senzačně postavily vedle sebe do první řady na startu, jenže do cíle nedojely.

Welter Racing se v Le Mans naposledy objevil v roce 2006. Welter pak nadále pracoval na stavbě několika prototypů, které se měly objevit v Le Mans v rámci kategorie Garage 56, která dává šanci ke startu vozům neodpovídajícím žádné oficiální kategorii, ale přinášející nová technická řešení. Poslední projekt použil tříválec 1,6 l turbo na biometan získávaný z biomasy. Na stavbě vozu se neoficiálně podíleli i technici Peugeotu Sport. Monokok z uhlíkových kompozitů vyrobila firma CARL Composites, pracující na mnoha projektech Peugeotu a Citroënu. Prototyp WR Bio-Méthane byl předveden v roce 2015 s cílem připravit jej pro start v roce 2017. Prošel i předepsaným crash-testem, ale v Le Mans se vloni neobjevil.

Gérard Welter zemřel na konci ledna ve věku 75 let.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři

zavřít