Vítězství pro Charlyho

01.02.2019 09:45

BMW M8 GTE vyhrálo prestižní kategorii GTE ve 24 hodinách v Daytoně. Závod se jel za houstnoucího deště, takže musel být nakonec ukončen předčasně.

Závod v Daytoně ještě před startem poznamenala zpráva, že po krátké nemoci ve věku 63 let náhle zemřel Karl „Charly“ Lamm. Nevlastní bratr Josefa a Herberta Schnitzerů převzal po smrti Josefa Schnitzera v roce 1978 vedení týmu Schnitzer Motorsport a ve spolupráci s automobilkou BMW dosáhl mnoha mimořádných úspěchů. Jejich dlouhý seznam jsme si připomenuli v září loňského roku, kdy Lamm oznámil, že na konci sezony ukončí svou činnost. Se závody se po 40 letech rozloučil stylově, když připravil vůz BMW M6 GT3, s nímž Augusto Farfus v Makau vyhrál FIA GT World Cup.

BMW Team RLL byl v centru pozornosti i proto, že jeden z jeho dvou vozů M8 GTE byl upraven pro ruční řízení, aby s ním mohl startovat Alex Zanardi. Ten v roce 2001 při nehodě s vozem Champ Car přišel o obě nohy. Přesto se vrátil k závodům a vítězil v závodech cestovních vozů s BMW týmu Schnitzer, ale získal také zlaté medaile na paralympiádě. Vloni při debutu v DTM dojel s vozem BMW M4 v Misanu na senzačním pátém místě.

V Daytoně jelo 11 továrně připravených prototypů DPi, čtyři prototypy LMP2 a 23 vozů GT3 v kategorii GTD. V elitní kategorii GTLM stálo na startu devět vozů. Kromě dvojice vozů BMW to byly dva Fordy GT týmu Chip Ganassi Racing, které triumfovaly v posledních dvou ročnících, dvě tovární Porsche 911 RSR, Ferrari 488 týmu Risi Competizione a dva tovární Chevrolety Corvette C7.R.

BMW muselo řešit problém už před startem, když se ukázalo, že nemůže startovat Tom Blomqvist kvůli problémům s vízy. V posádce s Connorem De Phillippim, který vloni získal pro BMW M8 v USA první dvě vítězství, Philippem Engem a nováčkem Coltonem Hertou proto musel zaskočit Augusto Farfus.

Závod poznamenal prudký déšť, který se spustil během noci a postupně sílil. Po 17 hodinách pořadatelé z bezpečnostních důvodů závod přerušili. Po dvouhodinové přestávce se pokračovalo. V té době už měla posádka Zanardi/Edwards/Krohn/Mostert několikakolovou ztrátu kvůli technickým problémům s nasazováním Zanardiho speciálního volantu. V kategorii GTLM vedl James Calado s vozem Ferrari, ale v těžkých podmínkách nasadil Augusto Farfus k úžasnému sprintu. Calada předjel a po následujícím kole byl závod definitivně ukončen - sedm minut před uplynutím 24 hodin. Díky Farfusově vynikajícímu výkonu tak vůz BMW M8 GTE zvítězil v prestižní kategorii GTLM.

„Na tomto vítězství je něco magického. Má pro mě mimořádný význam. Před pár dny jsem ztratil někoho, kdo byl v mém životě velmi důležitý. Jsem si jistý, že Charly tu byl se mnou na cestě za tímto úspěchem a toto vítězství bylo pro něho,“ řekl po závodě Augusto Farfus, který dosáhl své dosavadní největší úspěchy s vozy připravenými právě pod dohledem Charlyho Lamma.

V absolutním pořadí zvítězil prototyp Cadillac DPi, v němž měl rozhodující podíl na tomto výsledku Fernando Alonso. Ten jej dostal v úvodu do vedení proti rychlejším vozům Acura a Mazda a ve finiši v dešti opět předjel své soupeře a vyhrál.

Letošní závod v mnohém připomínal rok 1976, kdy v absolutním pořadí vyhrál vůz BMW 3.0CSL. Ten řídili Peter Gregg a Brian Redman. Během noci musel Peter Gregg pro nemoc odstoupit a nahradil ho John Fitzpatrick. Závod byl v 10 hodin ráno zastaven, protože v benzinu, který ze společné nádrže tankovala většina vozů, byla voda, a v závěru trať zaplavil přívalový déšť, takže se nakonec odjelo jen 20 hodin.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři