Vodík jako nová budoucnost motorsportu?

02.10.2018 07:51

Pátý závod European Le Mans Series (ELMS) na okruhu Spa-Francorchamps byl zároveň světovou premiérou revolučního závodního prototypu Green GT LM PH2G, který vzešel z projektu Mission H24. Na závodní tratě uvádí elektrický pohon s palivovými články na vodík.

Závodní prototyp Green GT LM PH2G má elektrický pohon, jehož čtyři trakční elektromotory napájí elektrická energie získávaná z palivových článků, v nichž reaguje vodík s kyslíkem ze vzduchu. Jediné emise, které tento systém produkuje, jsou vodní pára.

Ve Spa prototyp řídil čtyřnásobný vítěz z Le Mans Yannick Dalmas. Cílem předváděcí jízdy bylo ukázat jednoduchost, spolehlivost a mimořádný závodní potenciál pohonu využívajícího palivové články a vodík. Součástí předváděcí jízdy byla i ukázková zastávka pro dotankování vodíku. Ne vše probíhalo bez problémů - během několika kol jízdy musel Dalmas zastavil ve Stavelot, ale po chvíli se opět rozjel. V neděli jel před startovním polem v roli zaváděcího vozu.

Jedná se o experimentální prototyp, nicméně elektromobily s palivovými články místo akumulátorů v současné době už nabízejí automobilky Honda, Hyundai a Toyota, samozřejmě jen v zemích, kde existují plnicí stanice na vodík. V Paříži už dokonce jezdí i taxíky na vodík.

Akce byla součástí projektu Mission H24, v jehož rámci spolupracují pořádající organizace závodu 24 hodiny v Le Mans Automobile Club de l’Ouest (ACO) a výrobce experimentálního prototypu GreenGT. Cílem projektu je dostat nejperspektivnější techniku pohonu automobilů, tedy palivové články, na start závodu 24 hodin v Le Mans v roce 2024.

„Vodík je budoucnost, protože naším cílem je mobilita bez emisí. Naším úkolem je vyvíjet vysocevýkonné a z hlediska životního prostředí přívětivé technologie,“ řekl ve Spa prezident ACO Pierre Fillon.

Jedním z důležitých úkolů projektu Mission H24 je vedle ukázky konkurenceschopnosti této technologie i prokázat, že použití vodíku je naprosto bezpečné. Proto se ve Spa i doplňoval vodík, přičemž mechanici k tomu nepotřebovali žádné speciální obleky nebo přilby. Vodík se v boxu skladuje v nádržích pod tlakem 700 bar. Nádrž ve voze má kapacitu 8,6 kg vodíku a její naplnění trvá 3 minuty.

Aby bylo zaručeno, že je provoz prototypu z hlediska životního prostředí opravdu neškodný, vodík pro jeho provoz se získává při fermentaci bioodpadu nebo z vody elektrolýzou s využitím elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

Prototyp Green GT LM PH2G má nosnou skořepinu z uhlíkového kompozitu převzatou, stejně jako závěsy, z vozu Adess LMP3. K pohonu slouží čtyři trakční elektromotory - po dvou pro každé zadní kolo. Jejich největší výkon je 480 kW (653 k) při otáčkách 13 000/min. Napájejí je čtyři svazky palivových článků produkujících konstantní výkon 250 kW. Systém pro rekuperaci kinetické energie (KERS), spojený s akumulátorem o kapacitě 2,4 kWh, je schopen po dobu 20 sekund přidávat 250 kW. Elektromotory pohánějí přímo kola s převodem 1:6,3, takže vůz nemá převodovku, spojku ani mechanický diferenciál.

Vůz dlouhý 4710 mm (rozvor náprav je 2970 mm) má pracovní hmotnost 1420 kg rozdělenou mezi přední a zadní kola v poměru 39,8 % : 60,2 %. Pneumatiky Michelin Pilot Sport GT jsou na kolech 18“. Green GT LM PH2G dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 s a největší rychlost přes 300 km/h.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři