Volkswagen I.D. R Pikes Peak už vyjel

30.04.2018 14:30

Superauto s elektrickým pohonem, s nímž chce Volkswagen překonat traťový rekord elektromobilů při legendárním závodě do vrchu Pikes Peak, vyjel k prvním testovacím jízdám na okruhu Alés ve Francii.

Na závodní trati Alés ve Francii začal Volkswagen Motorsport intenzivní testování před červnovým závodem Pikes Peak. Za volant vozu k první zkušební jízdě usedl trojnásobný vítěz závodu do oblak v Coloradu Springs Romain Dumas. Dvojnásobný vítěz z Le Mans, 39letý Dumas, se právě v Alés narodil. První test dopadl úspěšně. Po sérii jízd ve Francii se Volkswagen Motorsport pod vedením svého ředitele Svena Smeetse odsune k dalším zkouškám už na území Spojených států.

Dramaticky vyhlížející prototyp přísně aerodynamického tvaru s ohromným křídlem na zádi pohání dva trakční elektromotory o největším celkovém výkonu 500 kW (680 k). Celkový točivý moment, dostupný prakticky od nulových otáček, je 650 N.m. Stálý pohon všech kol pracuje s aktivním elektronickým rozdělováním točivého momentu.

Volkswagen nezveřejnil kapacitu vysokonapěťových lithio-ionových akumulátorů, nicméně uvádí, že 20 % elektrické energie potřebné k absolvování závodu bude generováno rekuperací při brzdění. Na rozdíl od elektromobilů pro běžný provoz je zde požadavek kladený na akumulátory zcela jiný - cílem není maximalizace dojezdu vozidla, ale dosažení maximálního výkonu na relativně krátké trati.

Nosnou strukturu vozu tvoří samonosná skořepina z uhlíkových kompozitů vyztužená předepsanou vestavěnou bezpečnostní klecí z ocelových trubek. V přídi je zabudovaná bezpečnostní deformovatelná struktura. Vůz je dlouhý 5200 mm, široký 2350 mm a vysoký 1200 mm s rozvorem náprav 2850 mm a rozchodem kol vpředu i vzadu 1600 mm. Při pohotovostní hmotnosti 1100 kg vč. jezdce zrychluje z 0 na 100 km/h za 2,25 s a dosahuje největší rychlost kolem 240 km/h. Zrychlení tedy má ještě lepší než monoposty formule E.

Závod s převýšením 1440 m na plně asfaltované 19,99 km dlouhé trati se 156 zatáčkami se bude konat 24. června 2018. Vzhledem k tomu, že cíl je v nadmořské výšce 4302 m n. m., bude důležitou roli ve snaze Volkswagenu překonat traťový rekord elektromobilů hrát počasí, neboť v prostoru cíle lze očekávat i teploty pod nulou. Současný rekord drží Rhys Millen od roku 2016 časem 8 minut 57,118 s. Ovšem úplně nejrychleji na Pikes Peak vyjel v roce 2013 Sébastien Loeb - za pouhých 8 minut a 13,878 s. Loebův Peugeotem 208 T16 poháněl turbomotor V6 o výkonu 652 kW (875 k), jenže tento vůz měl hmotnost pouze 875 kg. Výkon spalovacích motorů na Pikes Peaku je relativní, protože s navyšující se nadmořskou výškou hodně klesá. Nic takového u elektromotorů nehrozí.

„Cílem Volkswagenu je dostat se na úplný vrchol v elektromobilitě se svou řadou I.D. Proto se účastníme závodu na Pikes Peak - nejen abychom ukázali budoucnost motoristického sportu, ale má to i velký symbolický význam. Zákazníci vždy těžili z objevů učiněných při motoristickém sportu a my předpokládáme, že také zde bude velký přínos pro vývoj budoucích modelů I.D,“ uvedl při představení vozu člen představenstva Volkswagenu odpovědný za technický vývoj Frank Welsch. Mimochodem - Welsch před příchodem do Wolfsburgu tuto roli zastával v Mladé Boleslavi ve Škodě Auto v době, kdy se tam vyvíjela veleúspěšná Škoda Fabia R5!

Další bývalý člen představenstva Škody Auto, dnes odpovědný za prodej a marketing značky Volkswagen, Jürgen Stackmann k tomu dodal: „To auto vypadá skvěle, takže už nyní budí obrovský zájem médií a na sociálních sítích. Tento projekt tedy ukazuje, že Volkswagen se se svou strategií elektromobility a uvedením řady I.D. vydal správným směrem.“

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři