Volkswagen překročil plán

28.06.2018 08:59

Jak už jsme před časem psali, Volkswagen Motorsport vyslal vůz I.D. R Pikes Peak s elektrickým pohonem do legendárního závodu do vrchu Pikes Peak v Coloradu s cílem překonat traťový rekord elektromobilů. Výsledkem je ale absolutně nejlepší čas, jaký zde byl kdy dosažen.

Závod do vrchu Pikes Peak má délku 19,9 km a je na něm je 156 zatáček. Cíl má v nadmořské výšce 4302 m n. m. a při stoupání do něj je potřeba překonat převýšení 1500 m. Náročná trať bývala pověstná úseky s nezpevněným povrchem, ale od roku 2011 je celá délka pokryta kvalitním asfaltem.

Tento závod v minulosti mnohé automobilky využily k prezentaci svých vozů, většinou vycházejících ze speciálů pro rallye. Před 250 dny padlo ve Wolfsburgu rozhodnutí vyslat na Pikes Peak závodní speciál. Jenže nemělo jít o auto odvozené z už existujícího soutěžního nebo okruhového vozu, ale o úplně nový prototyp poháněný elektromotory, který měl za úkol překonat traťový rekord elektromobilů. Sportovní úspěch měl připravit prostor pro uvedení zcela nové generace elektromobilů od Volkswagenu na trh. Pro ty byla vytvořena nová značka I.D., a proto nový závodní vůz dostal označení I.D. R Pikes Peak.

Při stavbě vozu inženýři vycházeli z bezpečnostních standardů FIA pro kategorii hybridních prototypů kategorie LMP1, které startují v závodě 24 hodin Le Mans. Ve snaze dosáhnout minimální hmotnost byly využity díly z ultralehkých kompozitních materiálů na bázi uhlíkových a kevlarových vláken. Z těch byl vyroben i monokok vozu. Výsledkem je hmotnost vozidla pod hranicí 1100 kg.

Dalším důležitým faktorem byla aerodynamika. Karoserie je takřka plochá, protože nejsou potřeba otvory pro chladiče, takže vůz má malou čelní plochu. Na zádi je obrovské křídlo, které musí zajistit potřebný přítlak.

Výkonnostní parametry dvojice trakčních elektromotorů se na první pohled nemusejí zdát mimořádné - největší celkový výkon 500 kW (680 k) a točivý moment 650 N.m. Jenže pro extrémní závod do vrchu je důležitější ideální průběh točivého momentu, umožňující vynikající záběr od téměř nulových otáček. Dalším klíčovým faktorem je skutečnost, že elektromotory, na rozdíl od spalovacích motorů, neztrácejí při tak velké změně nadmořské výšky na výkonu. Volkswagen I.D. R má zrychlení z 0 na 100 za 2,2 s, tedy teoreticky lepší než monoposty formule 1.

Zajímavostí je, že si vůz během jízdy využitím rekuperace sám produkoval až 20 % elektrické energie potřebné pro zdolání 20 km dlouhé tratě. Elektromotory, které vozidlo pohánějí, totiž při zpomalování fungují současně jako generátory. Souhra mezi rekuperací a mechanickým brzděním je tak dokonale řízená elektronikou, že ji řidič vůbec neregistruje.

Volkswagen tvrdil, že cílem akce byl nový traťový rekord vozidel s elektrickým pohonem. Jasné ale bylo, že ve Wolfsburgu myslí i na pokoření absolutního traťového rekordu, který roku 2013 vytvořil Sébastien Loeb s vozem Peugeot 208 T16 časem 8: 13.878. Jenže pro splnění tohoto cíle by na straně Volkswagenu musel stát ještě jeden rozhodující faktor, který technici nemohli ovlivnit - počasí.

To, že bude překonán rekord elektromobilů, bylo jasné už po tréninkových jízdách, při nichž se nejezdí celá délka tratě. Při nedělním závodě panovalo v Rocky Mountains v Coloradu ideální počasí, což nahrávalo splnění vyššího cíle. Trojnásobný vítěz závodu Romain Dumas dokonale zúročil své zkušenosti i parametry vozu a za volantem vozu Volkswagen I.D. R proletěl legendární „závod do oblak“ v čase 7: 57.148, který výrazně překonal očekávání, když dokonce jako první v historii prolomil hranici osmi minut.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři