Závody historiků v americkém stylu

22.05.2017 14:56

Také ve Spojených státech se jezdí závody historických vozidel. Podobají se těm evropským a ve startovním poli najdeme auta známá z evropských okruhů spolu s americkými sportovními speciály. Dosud ale chyběly zástupci nejpopulárnějších amerických závodních automobilů. To se brzy mění.

Historické stock cars, které se startovaly v závodech NASCAR, se dosud na závodních tratích neobjevovaly. Změní se to při prvním ročníku Spring Classic na okruhu Laguna Seca (Mazda Raceway). Na této trati, otevřené v roce 1957, se závody NASCAR jezdily jen v letech 1980 a 1981, tehdy za účasti největších legend jako byli Richard Petty či Bobby a Davey Allisonové.

Do prvního závodu historických stock cars je přihlášeno 24 automobilů, přičemž americké pojetí pojmu historický je poněkud odlišné od našeho. Pojedou totiž vozy vyrobené v letech 1979 až 2006. Pořadatelé požadují, aby historické stock cars byly v maximálně možné míře udržovány v původním stavu, v jakém závodily. To ale není snadné, protože poté, co jezdily ve vrcholné pohárové kategorii NASCAR, pokračovaly mnoho let v nižších kategoriích, a přitom byly průběžně upravovány a přestavovány. Pořadatelé ze Sports Car Racing Assotiation of Monterey Peninsula (SCRAMP) proto na start pustí jen ta auta, která skutečně závodila, žádné napodobeniny nebo klony.

Mezi přihlášenými je nejstarší Ford Thunderbird se 645 k, s nímž jel v roce 1986 Jody Ridley 500 mil v Daytoně (foto). Nejnovějším bude Chevrolet Monte Carlo z roku 2003, který má výkon 800 k.

Diváci se mohou těšit na nevšední zážitek, až se dva tucty obrovských burácejících osmiválců vrhnou do hlubin legendární série zatáček Corkscrew (Vývrtka).

Kromě historických stock cars v Laguna Seca pojedou i sportovní a GT vozy, prototypy z Le Mans, sedany Trans Am a stále nesmírně populární vozy Can Am z let 1966-74.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři