Zemřel velký experimentátor Don Panoz

18.09.2018 08:21

Don Panoz byl pověstný tím, že vše chtěl dělat jinak než ostatní. Díky jeho aktivitám byl svět závodů sportovních vozů mnohem zajímavější, dokonce se postaral o jedno z vrcholných období jeho historie. Po krátké léčbě zákeřné nemoci zemřel ve věku 83 let.

Syn italských imigrantů (vlastním jménem Eugene Panunzio) vydělal velké peníze ve farmaceutickém průmyslu s medikamenty aplikovanými přes pokožku. Po rozchodu se svým obchodním partnerem založil v Irsku firmu Élan, která vyráběla náplasti pomáhající odvykání od závislosti na nikotinu.

Po návratu do USA se usadil v Braseltonu ve státě Georgia, kde získal vinice. Roku 1996 koupil nedaleký závodní okruh Road Atlanta a přestavěl jej, aby vyhovoval bezpečnostním standardům FIA, aniž by ztratil svůj jedinečný charakter.

Roku 1997 založil Panoz Motorsport a šokoval svět dramaticky vyhlížejícím vozem Panoz Esperante GTR-1. Ten zkonstruoval Adrian Reynard, který splnil Panozův požadavek a motor Ford Roush V8 6,0 l umístil před kokpit jako u sportovních vozů z 50. let. Tento automobil se už v roce 1998 stal soupeřem vozů Porsche 911 a v kategorii GT triumfoval v prestižním seriálu IMSA.

Don Panoz se angažoval v závodech sportovních vozů, protože si u nich cenil svobodu v konstrukci. Ve spolupráci s firmou Zytek Engineering dokonce vybavil jeden z vozů GTR-1 akumulátory a zkoušel v něm hybridní pohon - o 15 let dřív, než se stal požadavkem pro kategorii LMP1.

 V roce 1998 založil desetihodinový závod Petit Le Mans na okruhu Road Atlanta a o rok později vytvořil ve spolupráci s pořadateli 24 hodin v Le Mans, klubem ACO, seriál American Le Mans Series (ALMS) s pravidly jako v Le Mans. V prvním ročníku jeho Roadster s motorem vpředu porazil prototypy s motorem vzadu značek BMW, Riley&Scott i Ferrari.

Panozovy vozy s motory vpředu vyhrávaly a sbíraly tituly. Panoz pak koupil firmu G-Force a přesunul výrobu monopostů IndyCar do Braseltonu pod firmou Élan Motorsport Technologies. Připojil k ní i anglického výrobce monopostů Van Diemen. Panoz s monoposty pro Indy Racing League vyhrál v letech 2003 a 2004 v Indianapolisu. Pro rok 2007 zajistil pro svou firmu dodávky monopostů i pro konkurenční šampionát ChampCar, ovšem ten na konci roku zanikl a spojil se IRL.

V roce 2012 Panoz opustil ALMS a prodal okruhy, které dříve postupně koupil, organizaci NASCAR. Místo organizace závodů se vrátil ke konstrukčním experimentům. Pro výběrové řízení na nové monoposty IndyCar v roce 2012 nechal Bena Bowlbyho navrhnout originální DeltaWing s úzkým předním rozchodem. Když dostal přednost konvenční vůz Dallara, Panoz nechal DeltaWing přestavět na sportovní prototyp a přihlásil ho do Le Mans. Tam se vyrovnal prototypům LMP2, ale skončil po kolizi. Při Petit Le Mans ovšem dojel na pátém místě.

Po spojení ALMS s druhým americkým šampionátem sportovních vozů GrandAm kupé DeltaWing dosáhlo určité úspěchy, ale většinou mělo problém se spolehlivostí. Ještě v roce 2016 DeltaWing chvíli vedl ve 24 hodinách v Daytoně, ale vyřadila ho kolize.

Panoz pak vyrobil i konvenční vozy GT Avezzano, které v Pirelli World Challenge v posledních dvou sezonách vítězí v kategorii GTS resp. GT4. Ještě vloni Don Panoz pod hlavičkou Green4U Technologies představil originální prototyp s elektrickým pohonem pro Le Mans (psali jsme o něm v blogu 7. 7. 2017), ale realizaci tohoto projektu se nepodařilo dokončit.

Nedlouho poté, co mu byla diagnostikována rakovina, Don Panoz svolal rodinu do svého domu. Zapálil si poslední cigaretu a v kruhu svých blízkých opustil tento svět.

Ing. Vladimír Rybecký


Další články


Hlavní partneři

Partneři

Mediální partneři