Po zimní přestávce si účastníci Panattoni Racing Day v Mostě konaném na Autodromu v Mostě vyzkoušeli novou, nebo jen trochu vylepšenou techniku na prvních závodech Hankook Carboniacupu, tedy závodů na okruzích v kategoriích cestovních aut, sériových cestovních aut, speciálů a prototypů nebo formulových monopostů.
Účastníky mosteckých závodů nečekalo po příjezdu do Mostu moc jarní počasí, ale příroda přichystala ještě nevlídné studené počasí a ranní volné tréninky ještě všichni ani na mokrou a studenou trať nevyrazili. Po zimě byl čas nastavit techniku, ale ani v chladnu se vozů moc poslouchat nechtělo, někteří tedy skončili dříve, než se začalo kvalifikace, a tak musí své body zase zkusit získat příště. Na trati se objevilo několik nováčků, nebo nových barevných mutací vozů, ale také zajímavé prototypy, nebo krvelačná formule 3,5ltr.
Po nezbytných administrativních a technických přejímkách, na kterých bylo převzato více jak sto vozů mohly začít volné tréninky, kvalifikace a v odpoledních hodinách pak samotné závody. Některá vozidla se na poslední chvíli odhlásila, a tak jich proti původnímu počtu trochu ubylo, ale i tak se bylo skutečně na co dívat.
Skupina A byla rozdělená, kvůli vysoké účasti jezdců, na dva samostatné závody. Tedy A a A+. Ve skupině A1 do 1600 ccm vyhrál s přehledem Jiří Mika na Citroenu Saxo před Steffanem Scheiberem na VW Derby a Franzem X. Fellnerem na VW Polo. V nejpočetnější skupině A1.3 zvítězil Uwe Hahn se Zastavou, která jezdí ADAC Histocup. Stříbrné místo vyjel v Mostě Petr Zelenka se Suzuki Swift a bronz měl v náruči Holger Kiwatt s Ladou 2101. Dacia nakonec cíl neviděla. Ve dvoulitrech skupiny A2 kraloval Jiří Zeman na Hondě CRX, před Mirkem Pribulou s Renaultem Clio a třetí dojel v této skupině Christian Heinz s BMW 320. Ve skupině A7 více upravených dvoulitrů si nejcennější pohár odvez Günter Stubenrauch, před Josefem Dauererem na VW Scirocco a třetí skončil domácí Matěj Chabr s VW Golf III-B. Nováček Oldřich Vojna dojel na bramborovém místě.
Ve třílitrech A3 dominoval Němec Uwe Schäfer s BMW M3, před Daliborem Vopatem s dieselovým Audi A3 a dalším vozem BMW Matthiase Milkera. Skupina A4 do 3500 ccm byla v rukou Němce Riccardo Müllera na VW Scirocco R-Cup, který tak zvítězil před Martinem Tothem na BMW M3 a Josefem Vejsem s Audi TT. Ve skupině A6 pro znovuzrozené závody vozů Škoda Octavia III RS byl nejlepším David Kratochvíl, před Bedřichem Prokopem a Josefem Vágnerem. Doufejme, že se objeví i další vozy v této třídě. A8 nad 3500ccm více upravených skončil vítězstvím Petra Krejsy s Lotusem Elise, když jeho konkurent Ondřej Frič s dalším novým Elisem bohužel nebyl klasifikován. V A9 dominoval Němec Jens Mischke s Corvette Z06 GT3, před novým vozem Jan Marečka ze stáje RTR Projects, a to KTM X-Bow GTX a bronz si vyjel Pavel Sovička na Corvette Z06 R týmu Blue Garage Racing.
Zajímavá byla též další skupina sériových cestovních aut skupiny B, kterou okořenil souboj Pavla Sovičky a Jiřího Urbana, který byl ale následovně ředitelem potrestán penalizací. V B1 do 1600ccm zvítězil David Drugda na Suzuki Swift, před Jiřím Bártou s Citroenem a třetí dojel Jiří Zeman st. s Hondou CRX. B2 do 2000ccm patřila do režie Libora Šajnera s Toyotou GT86, který porazil druhého Tomáše Zahrádku s Fiesta ST150. Třílitrům B3 dominoval Zdeněk Čurda s BMW 330ci před Milanem Zubatým s Fordem Fiesta. Ve tři a půl litrech B4 uhájil vítězný pohár nováček Felix Hasenöhrl s VW Golf VII, před domácím Silvestrem Ulmannem na Nissanu 350Z, kterého pamatujeme ze závodů formulí. Pavel Sovička s Lotusem Exige Cup zvítězil v B5 nad 3500 ccm, před Jiřím Urbanem s dieselovou Alfou Romeo Giulia a poslední podest obsadil nováček Václav Novozámský s Mercedesem AMG C63.
Skupině C1 vévodil s náskokem Daniel Hentschel s Performerem, když hned po startu se v retardéru zdržel Ameseder, který dále pokračoval, ale Matzinger musel odjet s Wolfem se záchranáři. Druhý skončil v C1 Markus Hofer z Rakouska na Performeru a třetí místo obsadil nakonec Sven Kahnt z Německa na Pacemakeru. Nováček Christian Müller s Pacemakerem Revolution dojel pátý za ztrátu stíhajícím Amesederem. V2 se sešla také dobrá konkurence 7 prototypů, ale v chladnu jsme nakonec některé při závodu neviděli. Nejlépe se dařilo Jiřímu Švecovi s vozem Funyo SP05 EVO, před Jürgenem Kapellerem z Rakouska na Radicalu SR3 RS a bronz bral Rakušan Friedrich Franz, který vyměnil Pacemaker za Radical. Čtvrtá skončila Jasmin Fiedler s novou technikou Tatuus PY012. V C3 Caterhamů se nakonec sešly 4 vozy, kterým vévodil Jakub Kirchner, před Markem Bláhou a Markem Svačinkou. C4 pro silnější verze Caterhamů a jim podobným strojům se stal kořistí Jakuba Křečka, před Martinem Křečkem se stejným vozem. V C5 zvítězil Miroslav Šimon s KTM X-Bow.
Skupina D přivítala plný rošt formulí a zajímavý Tatuus World Series Renault 3,5ltr Henry Clausnitzera, ale i novou techniku, která však v zimě ne vždy poslouchala. D1 pro motorkové motory vyhrál se svou novou Glorií C8F koupenou po Honzovi Riegerovi jezdec Robert Hanžl, před Martinem Waltherem na F-BMW. Mezi automobilovými motory do 1300ccm D2 skončil nejlépe Kay Hähner s Estonií 21, před Detlefem Schuzem z Německa na Estonii 21F a poslední místo na bedně bral Zdeněk Petan z Chabrmotorsportu s Tomisem 99-02. Skupina D3 měla za vítěze Nilse Holgera Wilmse s Melkusem 90 který zvítězil před Nicklasem Meisenzahlem na Formel ADAC a dalším Němcem Martinem Kuntzem na Estonii 25. Nováček Jan Kapr s Renaultem Campus dojel pátý. Ve dvoulitrech představil nový vůz Honza Rieger Formel Renault 2,0, ale cíl bohužel z technickýh důvodů neviděl. V další pěkné konkurenci po restartu zvítězil Luboš Škarda s Renaultem, před Timem Rädleinem a Radkem Kroupou. Melanie Klausová dojela pátá. Ve skupině D5 pro monoposty F4 zvítězil Ralf Gläser, před Frankem Thalmannem z Německa a Bulhar Stojanov závod nejel. Velkou formuli v D6 přivezl Henry Clausnitzer a připsal si tak vítězství v D6.
Zajímavé souboje na studeném asfaltu, občas nějaké vylomené kolo, nebo pár desítek zmrzlých diváků, to vše bylo k vidění v Mostě při Panattoni Racing Day. Těšíme se, že stejně početný rošt bude i při dalších závodech na Slovakiaringu, který pro Vás promotéři přichystají na datum 9.5.
Děkujeme všem za účast a plnohodnotné motoristické zážitky a všem sponzorům, partnerům a garantovi za podporu.
Těšíme se na Slovakiaringu naviděnou! Bude se bojovat o dvojnásobné body, tedy ve dvojzádu.
Text+foto: Vláďa Rožánek a PET, Hankook Carboniacup 2023