Jak reagujete na rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem, který nařizuje, že autodrom nesmí překročit hlukový limit 55 decibelů ve všední dny a 50 decibelů o státních svátcích a nedělích?
V současné době stále čekáme na přesné znění odůvodnění rozsudku, které nám bude doručeno v následujících týdnech, nicméně pro nás vždy bylo a bude naprosto klíčové dodržování stanovených limitů a podnikneme veškeré kroky k tomu, abychom zákonné limity plnili. Je potřeba si ale uvědomit, že autodrom byl zkolaudovaný na jasně definované limity, a těmi jsou 60 dB pro denní dobu a běžný provoz a 70 dB v době konání závodů. Za těchto podmínek jsme také autodrom kupovali. Rozhodnutí soudu o nižších hlukových limitech tedy vnímáme jako krok, který je zcela v rozporu s kolaudačním nařízením. Paradoxní přitom je, že souběžná ulice Tvrzova vedoucí podél autodromu, která je ještě blíže dotčenému domu, má limit 68 dB, tedy mnohem vyšší, než stanovil soud nám. Z naší strany tedy podnikneme všechny dostupné právní kroky včetně podání dovolání k Nejvyššímu soudu v Brně.
Jaká opatření tedy v autodromu zavedete, abyste rozhodnutí soudu vyhověli?
My jsme již v minulosti zavedli celou řadu opatření, která napomáhají dodržování limitů. V současné době kontrolujeme hlukový limit vozidel pohybujících se na dráze, zakázali jsme driftování a s tím spojené závody, zavedli jsme povinné používání tlumivek výfuků a zejména zákaz jízd v areálu po 18 hodině. V minulosti jsme žádali také o povolení výstavby protihlukové stěny na hranici pozemku autodromu, abychom ještě více snížili hladinu hluku šířící se k danému pozemku, ale Krajská hygienická stanice Ústeckého kraje povolení zamítla. Jsme však i nadále otevřeni diskusím, které budou konstruktivní a v konečném důsledku povedou ke snížení hladiny hluku. Samozřejmě jsme připraveni protihluková opatření plně zainvestovat.
Proč jste se s manželi Huličkovými nedohodli mimosoudně a musel v této věci rozhodnout soud?
Ke vzájemné dohodě je možné přistoupit pouze tehdy, pokud obě strany sdílejí k dohodě vůli. My jsme se dlouhodobě snažili hledat kompromis, který by umožnil fungování autodromu i zachování komfortu sousedů. Byli jsme ochotni přistoupit na řadu omezení, nicméně protistrana trvala na takových podmínkách, které by de facto znamenaly konec autodromu i polygonu v jejich současné podobě, na což jsme nemohli přistoupit. Jednání protistrany působí od počátku v podstatě jako snaha o likvidaci našeho řádného podnikání. Navíc dříve měli manželé Huličkovi v prostorách autodromu svou dílnu a na hluk si nikdy nestěžovali, to se změnilo až v poslední době.
Jak ta jednání probíhala a jaké podmínky vyžadovala protistrana?
Scházeli jsme se se zástupci spolku Zdraví pro Most, na Magistrátu města Mostu i na krajském úřadě, ale bohužel jsme ke kompromisu nikdy nedošli. Na posledním jednání navrhli manželé Huličkovi, abychom jeden den jezdili a druhý den ne. Tato varianta ale není možná, protože by to znamenalo zásadní omezení komerčních pronájmů, které jsou téměř vždy více denní a není možné takto rozdělovat jejich průběh. Vzhledem k tomu, že pouze díky komerčním jízdám dokážeme financovat nejen běžný provoz, ale také bezpečnostní vylepšení, údržbu dráhy a zejména pořádání prestižních závodů, znamenalo by toto omezení defacto konec autodromu i polygonu. Prestižní závody přilákají návštěvníky, ale zároveň jsou natolik finančně náročné, že je musíme dotovat. A je potřeba se na situaci podívat i z druhé strany. I přesto se ale snažíme na dohodě pracovat, každý rok snižujeme provozním řádem hlukové limity a nebráníme se výstavbě i dalších protihlukových opatření, která nám budou povolena.
Kolik investujete do úprav autodromu?
Údržba závodní dráhy a její vybavení jsou extrémně nákladné, jen do opravy asfaltového povrchu a zajištění špičkové bezpečnostní infrastruktury jsme investovali stovky milionů korun. Jde ale o ekonomický koloběh. Prostředky, které inkasujeme z komerčních jízd zpětně investujeme do údržby a modernizace okruhu, čímž přinášíme zakázky a příležitosti pro firmy z regionu.
Neméně podstatný je fakt, že mostecký autodrom a akce zde přilákají do regionu tisíce návštěvníků, generují pracovní místa a přinášejí ekonomické benefity nejen autodromu, ale i místním podnikům – hotelům, restauracím či dalším službám. Pokud by došlo k omezení komerčních pronájmů, pocítily by to všechny tyto subjekty.
Kdo zde byl dřív, mostecký autodrom, nebo manželé Huličkovi?
Autodrom Most se budoval v letech 1978 - 1983. Manželé Huličkovi si zmiňovaný dům koupili v roce 1994, tedy mnohem později. Netřeba zmiňovat, že pozemky či domy v blízkosti autodromů jsou většinou levnější a majitelé si je pořizují s vědomím většího hluku.
Jak se k celé kauze staví stát?
Potřebujeme v této věci otevřít dialog a právě stát, kraj i město do něho zapojit. Není to totiž problém jen našeho autodromu a sousedů. Proč například v okolí autodromu probíhá i nadále výstavba domů a není zde ochranné pásmo? Na to my nejsme schopni odpovědět, to musí právě zástupci samosprávy. Nicméně je potřeba poukázat i na fakt, že když se u nás jedou prestižní motocyklové závody, např. mistrovství světa, které pořádá Mezinárodní motocyklová federace, jejíž součástí je i Česká republika, tak se k nám všichni hrdě hlásí. Zároveň nás stát chce trestat za to, že údajně překračujeme povolené limity. Proto je potřeba tuto situaci vyřešit komplexně a netýká se pouze jedné rodiny, se kterou nyní vedeme spor. Pokud bychom měli od státu stabilní a dlouhodobou podporu, mohli bychom se více zaměřit na strategické závody a investování do modernizace areálu bez nutnosti komerčních pronájmů v takové míře. Závodní okruhy v Evropě jsou většinou spoluvlastněny státem nebo krajem, které přispívají na to, aby se problémy s hlukem eliminovaly. Ani této variantě se do budoucna nebráníme.
Proč si tedy mostecký magistrát nepronajme autodrom a v těchto dnes se zde nejezdí? O tomto se také v minulosti jednalo.
V minulosti se skutečně objevila myšlenka, že by si mohl mostecký magistrát autodrom v určitých dnech pronajmout a v tyto dny by se na trati nejezdilo. Proč se však tato myšlenka neuskutečnila, neumíme my odpovědět, je nutné se zeptat Magistrátu města Most. Této debatě jsme stále otevřeni.
Jak probíhají samotná měření hluku?
Je třeba říci, že tento rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem se týká pouze pozemku manželů Huličkových. Huličkovi musí prokázat, že autodrom je ruší nad míru přiměřenou místním poměrům. Ovšem na silnici, která je blíže jejich pozemku, platí vyšší hlukový limit, konkrétně 68 dB. Paradoxní na celé situaci je fakt, že když jsme na mosteckém okruhu jeden den vůbec nejezdili, naměřili nám vyšší hladinu hluku, než je prováděcím předpisem povolená.
Jaký má Autodrom Most význam pro celý region?
Autodrom je již dlouhá léta klíčovou součástí mosteckého regionu – generuje pracovní místa, podporuje lokální firmy a přináší finanční prostředky do města i kraje. Když jsme autodrom přebírali, byl v ekonomickém kritickém stavu. Nám se podařilo vybudovat moderní areál, kde se konají mezinárodní akce a který přispívá nejen k rozvoji motorsportu, ale i bezpečnosti silničního provozu. Rovněž jsme město Most a Českou republiku dokázali zviditelnit na mezinárodním poli.
Je autodrom na prodej a je to právě kvůli této kauze s hlukem?
Mostecký autodrom je srdcem českého motorsportu a jeho budoucnost je pro nás prioritou. V současné době zjišťujeme, zda existuje nějaký investor, který by měl zájem k nám vstoupit a pomoci autodrom rozvinout ještě intenzivněji. Rozhodně není důvodem možného prodeje kauza s hlukem. Důležité pro nás je, aby autodrom zůstal funkční a prosperující nejen pro motorsport, ale i pro celou regionální ekonomiku.
Jsou potíže s hlukem nejzásadnějším problémem, který autodrom řeší?
Od mého vstupu do autodromu v roce 2014 ho provozujeme v souladu s kolaudačním rozhodnutím, kdy je povolená hladina hluku 70 db v době závodů a 60 db v době tréninků. Tyto limity se snažíme nepřekračovat a zavedli jsme celou řadu opatření, abychom je dodržovali. Je paradoxní, že autodrom zde funguje desítky let a během své historie nikdy nečelil takto zásadním kritikám z hlediska hluku jako nyní. Vždyť i manželé Huličkovi měli v prostorách autodromu svou dílnu a na hluk si nikdy nestěžovali, to se změnilo až v poslední době. Nicméně soužití s místní komunitou je pro nás klíčové a jsme připraveni investovat i do dalších protihlukových opatření, která by hladinu hluku snížila a autodrom byl zachován jako funkční a úspěšný projekt.
Stylový a praktický termohrnek, který je ideální pro každodenní použití. Udržuje nápoje teplé i během dlouhých cest. Vyroben z odolných materiálů, kte...
CELÝ ČLÁNEK