Velká cesta více než dvacítky veteránů, která odstartovala ve středu 17. května od Národního technického muzea v Praze, dorazila do cíle v Istanbulu minulou sobotu. Auta se stářím nad třicet let mají za sebou trasu delší více než 2 200 km.
Společným příjezdem na náměstí k mešitě Hagia Sophia vyvrcholila v sobotu 20. května jízda 23 českých veteránů. Trasa rozdělená do čtyř etap vedla z Prahy přes Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Turecko. „Jsem samozřejmě unavený, ale taky nadšený, že se nám celá cesta povedla a že všechna auta dorazila do cíle,“ řekl po příjezdu Josef Zajíček, hlavní organizátor závodu, který akci vymyslel se svým dlouholetým tureckým obchodním partnerem a společně vytvořili posádku Tatry 603 z roku 1959. „Chci poděkovat všem účastníkům a poblahopřát jim ke skvělým výkonům. Velký dík patří zároveň servisním týmům, protože odvedly skvělou práci a bez nich by mnohé posádky do cíle asi nedorazily a pak samozřejmě děkuji i našim partnerům, kteří nám pomohli tento bláznivý nápad proměnit ve skutečnost,“ dodává Josef Zajíček, který se kolem aut pohybuje celý život a vedle Autodromu Most je majitelem i české hodinářské značky ROBOT.
Kolona českých vozů dorazila do historického centra Istanbulu k mešitě Hagia Sophia v sobotu podvečer. Nechyběla ani posádka nejstaršího vozu Škoda Tudor Roadster z roku 1951, která během cesty dokázala několikrát dorazit do cíle etap dokonce jako první. „Úspěch spočívá v přípravě a my jsme auto připravovali pečlivě. Výhoda starších škodovek spočívá v tom, že mnoho dílů je kompatibilních a tak naše příprava nebyla tak složitá jako u jiných vozů,“ okomentoval jízdu Alois Krejčí během nedělního slavnostního galavečera, na kterém všechny posádky slavnostně převzaly trofej z českého křišťálu od sklárny Pačinek.
Dalším z nepřehlédnutelných účastníků byl Ivo Tůma, který jako jediný absolvoval celou trasu ve voze sám a to za volantem Škody Octavia z roku 1960. Auto zprovoznil až těsně před závodem a celou cestu urazil bez jediného technického problému. „Největší strach jsem měl, že nedojedu na start,“ popsal svůj výkon za volantem Ivo Tůma, který často musel na cestu vyrazit jako jeden z prvních a do cíle etap dojížděl obvykle později než hlavní část startovního pole.
Během cesty si posádky vyzkoušely jízdu v rumunských a bulharských horách, nížinách, na dálnicích i klikatých okreskách. Ve startovním poli byly vedle zmíněných vozů zastoupeny další vozy všech kategorií od dvojice MINI přes několik Škodovek, Porsche, BMW, Jaguary až například po Citroen CX Pallas nebo Rolls-Royce Corniche, kterým jel Jiří Jirovec, bývalý závodník, sběratel historických rallyových vozů a majitel společnosti Invelt.
Proplést se rušným provozem patnáctimilionového Istanbulu jim pomáhala policejní eskorta, přesto to byla jedna z mnoha velkých výzev, které posádky musely překonat. Úzké uličky starého města potrápily hlavně řidiče větších aut. Zatímco na startu před Národním technickým muzeem v Praze byl přítomen turecký velvyslanec v ČR J. E. P. Egemen Bagis, v Istanbulu české posádky uvítal prezident tureckého autoklubu a zástupci ministerstva kultury, kteří pomáhali se zajištěním jízdy na turecké straně.
„Už se samozřejmě bavíme i o pokračování v příštím roce. Určitě chceme jet ve stejném období, protože na jaře je ideální počasí jak pro techniku, tak i pro nás jako posádky. Chtěli bychom opět i do Istanbulu, ale pro změnu zas jinou trasou a možná bychom to i o nějaký ten den protáhli,“ odpovídá Josef Zajíček na otázky ohledně plánů na pokračování Oldtimer Expressu.