čtvrtek

Škodovácké Pickupy zvedaly lidi i ze sedadel

Škodovácké Pickupy zvedaly lidi i ze sedadel

Počátkem devadesátých let se představila Škoda Pick-up, která později měla umožnit lepší přechod na výkonnější závodní techniku začínajícím závodníkům.

 

Škoda Pick-up by nebylo tak nijak zvláštní vozidlo, vždyť takovéto vozy se vyráběly po celém světě, ale tato verze na bázi Škody Favorit měla snížený podvozek, motor ze Škody Favorit 1,3 a hlavně aerodynamickou nástavbu. Autospektrum 2000 Mariánské Lázně, v čele s Otakarem Zenklem představilo rozpracovanou studii koncem roku 1993 na autodromu v Mostě.

 

V prvním klání na začátku roku 1994 absolvovalo jen 9 jezdců. Seriál se postupně vyvíjel, v roce 1995 ho obohatilo dalších 10 aut a nikdo netušil, že o takové zvláštní vozidlo bude tak velký zájem. Nakonec projekt plánovaný na tři roky vydržel až do roku 2002. Poznamenejme, že malý náklaďáček upaloval 180 km/h a na jeho začátcích s ním sbírali zkušenosti takoví jezdci jako Svatopluk Kvajzar, Miroslav Adámek nebo Radim Kůrka.

 

Později Favorit vystřídala jeho náhrada Škoda Felicia Pick-Up, která se poprvé představila v roce 1996 a aerodynamickou nástavbu měla na starost firma Air Design z Mnichova Hradiště. Objem motoru se z původních 1296 ccm posunul na 1498 ccm. Závodní vůz s ním dokázal upalovat i 205 km/h.

 

Pohár však plnil i jedno velmi důležité poslání, a to vychovávat mladé začínající jezdce a důkazem tomu byli i jezdci Jan Kopecký, Petr Kolář, Michal Dolák, Jan Dostál, či Michal Matějovský. Objevili se mezi jezdci však také Jiří Jupa, Karel Patočka, Josef Paseka, nebo Václav Nimč. V týmu Křenek Motorsport úřadoval také Švýcar Wani Finkbohner, další jezdci pak z dalších stájí, Ing. Petr Vyplel, Jan Žemba, Jiří Parma, Jiří Bažata, Adolf Fešárek, Lubomír Foral, Miroslav Kárný, Petr Januška nebo i žena Lucie Divišová, či Petr Levíček.

 

Několik sezón mohli jezdci absolvovat také závody do vrchu a pohár získával hodně na atraktivitě. Při závodech v Mostě býval součástí i velkých závodních víkendů FIA Truck Racing, kde doslova svými souboji na trati zvedali jezdci přítomné diváky ze sedadel. Pánové Koudelka s Bošem založili v roce 1997 společnost Škoda Pick-up Freestyle, která se starala o závody malých náklaďáčků, zatím co Otakar Zenkl se mohl věnovat mladšímu projektu Škoda Octavia.

 

Posledním závodech Škoda Pick-up Freestyle se stal závod na konci sezóny 2002, to již pod patronací Matadoru, který poslední tři ročníky soutěže obouval závodní vozidla Škoda Felicia. I do dnešní doby vydržely některé modely závodit, a tak se třeba s Autosport Pegas a jezdcem Petrem Kolářem můžete potkat třeba v Edda Cupu, který odstartuje sezónu na autodromu v Mostě, nebo pak evoluce s motorem Kawasaki.

 

text+foto: Vláďa Rožánek

další články

Motoškola pro cestovní endura s Mírou Lisým

Celodenní kurz pro motorkáře je zaměřený na osvojení dovedností bezpečné jízdy a řešení krizových situací v lehkém terénu i na silnici s motocyklem t...
CELÝ ČLÁNEK
Motoškola pro cestovní endura s Mírou Lisým

Poukaz na Trénink FOR MOTO s Mírou Lisým

Celodenní kurz bezpečné jízdy pro motorkáře vedený okruhovými instruktory Motoškoly Míra Lisý. V teoretické části se účastník dozví, jak správně projí...
CELÝ ČLÁNEK
Poukaz na Trénink FOR MOTO s Mírou Lisým

Testovací jízda, motocykl

TERMÍN 23.4.2026 JEN PRO DRŽITELE JIŽ ZAKOUPENÝCH DÁRKOVÝCH POUKAZŮ!
CELÝ ČLÁNEK
Testovací jízda, motocykl
Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení